04.04.2019

Miten Apotti muuttaa kotihoitoa?

Apotti on mukautettava asiakas- ja potilastietojärjestelmä, joka on rakennettu työvälineeksi sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisille. Järjestelmän rakennustyössä on ensin selvitetty eri työtehtävien ja palvelujen työnkulut, millaista tietoa halutaan järjestelmässä näkyvän ja miten tietoa halutaan seurata. Sen jälkeen on pohdittu, millainen järjestelmän toiminnallisuus soveltuu parhaiten tiedon kirjaamiseen, millaisessa muodossa kirjaus toteutetaan, miten se järjestelmään kirjataan sekä miten työnkulun ohjaavuutta erilaisiin työnkulkuihin rakennetaan.

Lue lisää »
29.03.2019

Integroidun järjestelmän kehitys vie aikaa

Viime päivinä lääkärit ovat esittäneet huolensa Apotin ongelmakohdista. Apotti suhtautuu käyttäjien palautteeseen käytettävyyden haasteista vakavasti. Vaikka järjestelmää on rakennettu usean tuhannen sote-ammattilaisen voimin, niin järjestelmässä on vielä tunnistettuja haasteita, joiden eteen tehdään kovasti töitä. Neljä kuukautta on lyhyt aika isoon toiminnanmuutokseen, jossa tapahtuu muutoksia myös työnkulkuihin. Parhaat hyödyt järjestelmässä tulevat näkyviin vasta useamman vuoden käytön jälkeen, kun toiminnallisuudet on omaksuttu ja ne ovat muokkautuneet käytössä huippuunsa.

Lue lisää »
20.03.2019

Apotti-järjestelmää kehitetään käyttäjiä kuunnellen

HS mielipidekirjoituksessa tuotiin tänään 20.3. julki huoli Apotti-järjestelmästä kuulluista käyttökokemuksista. Järjestelmä on ollut käytössä neljä kuukautta n. 2000 käyttäjällä HUSin Peijaksen sairaalassa. Järjestelmä ei ole kaatunut, eikä hidastunut, mutta järjestelmän mukanaan tuomat isot toiminnan muutokset, jotka muuttavat tapaa tehdä työtä ovat alkaneet konkretisoitua.

Lue lisää »
13.03.2019

Tukihenkilöiden koulutukset alkoivat Vantaalla

Vantaalla valmistaudutaan Apotin käyttöönottoon. 12.3. alkoivat tukihenkilökoulutukset. Tukihenkilöiden rooli onnistuneessa käyttöönotossa on merkittävä. Heidän aktiivisuutensa tukitilanteissa, oman yksikkönsä sparraamisessa ja järjestelmän käytön oppimisessa auttaa muita käyttäjiä omaksumaan järjestelmän nopeammin. Tukihenkilörooli on vaativa ja aikaa vievä, ja siksi Apotti on jakanut tukihenkilöille tarkoitetun koulutuksen kolmeen osaan: järjestelmäkoulutukseen, Apotti-tukimallin koulutukseen sekä tukihenkilöroolin valmennukseen.

Lue lisää »
08.03.2019

Apotti käyttöön Vantaalla kahdessa osassa

Vantaan kaupungin ensimmäinen käyttöönotto on toukokuussa 2019. Apotti-ohjausryhmä on 7.3. päättänyt, että Vantaan toinen käyttöönotto toteutetaan marraskuussa 2019. Apotti-järjestelmä otetaan Vantaalla käyttöön suurimmassa osassa terveyspalveluita sekä perhe- ja vanhuspalveluita toukokuussa ja marraskuussa mukaan Apotti-järjestelmään liittyvät suun terveydenhuolto, päihdepalvelut, vammaispalvelut, työllisyyspalvelut ja perheoikeudelliset asiat.

Lue lisää »
04.03.2019

Apotti-talk: Tekoäly tuo uusia mahdollisuuksia sosiaalihuoltoon

Apotti-ekosysteemissä seurataan tarkkaan, millaisia tekoälyratkaisuja sote-toimialalle markkinoilla syntyy. Uusien ja dynaamisten palveluiden muutosvauhti on viime vuosina ollut huima. Tekoälyratkaisut ovat edistyneet niin, että yhden massiivisen järjestelmän sijaan markkinoilla on kapeita asiantuntijajärjestelmiä, jotka pystyvät tehokkaasti mittaamaan jotain asiaa tai ennakoimaan joitain tapahtumia juuri sillä alueella, johon tämä yksittäinen ratkaisu on rakennettu.

Lue lisää »
Arkisto

Sosiaalinen media

RT @HelDigineuvonta: Helsinkiläinen voi jo käydä tutustumassa Apottin Maisa-portaaliin, jonka käyttöön siirrytään lokakuussa 2020. Maisasta…
#helsinkiläinen voi jo käydä tutustumassa Apottin Maisa-portaaliin, jonka käyttöön siirrytään lokakuussa 2020. Maisasta digineuvojille kertomassa @RiikkaElov @Apotti_hanke #Apotti #maisa...
#Apotti keräsi 120 joululahjaa #Joulupuu-keräykseen lapsille, jotka ovat huostaanotettuna, sijaisperheessä, lastenkodissa tai muuten perhetilanteen vuoksi jäisivät ilman joulupukin tuomisia....
RT @JuhaJolkkonen: Sikiöseulontojen asiakasajanvaraus siirtyy Maisaan ⁦@Apotti_hankehttps://t.co/299S6nwO9R
Sikiöseulontojen asiakasajanvaraus siirtyy Maisaan ⁦@Apotti_hankehttps://t.co/299S6nwO9R
RT @TiinaSavolaine2: @helsinginsote #helsinkiapotti Apotti uutisten äärellä. Panelisteina @SMeripaasi @JuhaJolkkonen @LeenaTurpeinen ja L…
@helsinginsote #helsinkiapotti Apotti uutisten äärellä. Panelisteina @SMeripaasi @JuhaJolkkonen @LeenaTurpeinen ja @LilTerhi Keskustelua vetää parikkalais-punavuorelainen luova johtaja Jani...
RT @riina_sten: Stadin soten johtoa keskustelemassa Apotista. Me mennään uutta kohti ja rohkeasti! Keskustelua vetää loistava @Janicky hel…