04.03.2019

Apotti-talk: Tekoäly tuo uusia mahdollisuuksia sosiaalihuoltoon

Apotti-ekosysteemissä seurataan tarkkaan, millaisia tekoälyratkaisuja sote-toimialalle markkinoilla syntyy. Uusien ja dynaamisten palveluiden muutosvauhti on viime vuosina ollut huima. Tekoälyratkaisut ovat edistyneet niin, että yhden massiivisen järjestelmän sijaan markkinoilla on kapeita asiantuntijajärjestelmiä, jotka pystyvät tehokkaasti mittaamaan jotain asiaa tai ennakoimaan joitain tapahtumia juuri sillä alueella, johon tämä yksittäinen ratkaisu on rakennettu.

Lue lisää »
27.02.2019

Apotin hyödyt eivät näy käyttäjille heti – järjestelmän omaksuminen vaatii aikaa

Järjestelmän käyttäminen on aluksi haastavaa ja se voi tuntua ensinäkemällä monimutkaiselta ja sekavalta. Oman oppikokemuksen kautta tehohoitolääkäri ja Apotti-asiantuntija Sara Nisula ymmärtää uusien Apotti-käyttäjien tuskan. Kun järjestelmän käyttö- ja muokkauskokemusta on takana reilu kaksi vuotta, tuntuu oppikäyrä epätietoisuudesta epätoivoon ja nykyiseen syvään ymmärrykseen loogiselta.

Lue lisää »
25.02.2019

Vantaa testaa sosiaalihuollon järjestelmää

Vantaa testasi helmikuussa lastensuojelun kiireellisten sijoitusten sekä lastensuojeluilmoituksen lomakkeita Apotti-järjestelmässä. Vantaan sosiaalityön testaukset ovat osa suurempaa testauskokonaisuutta, joissa helmi–huhtikuun aikana testataan Suomeen rakennettua maailman ensimmäisen sosiaali- ja terveydenhuollon yhdistävää tietojärjestelmää.

Lue lisää »
19.02.2019

Lääkärit ja hoitajat rakentavat sisältöjä järjestelmään

Apottijärjestelmän taustalla oleva Epic-järjestelmätoimittaja on luonut 2010-luvulla kliinisen sisällön tuottamiseksi mallin, jossa asiakasorganisaation lääkärit ja hoitajat voivat kouluttautua itse rakentamaan sisältöä järjestelmään. Suomessa Apotin ensimmäiset neljä lääkäriä osallistuivat Hollannissa järjestettäville kursseille alkuvuodesta 2018. Tällä hetkellä järjestelmän sisältöpuolen rakennusoikeudet on jo 10 lääkärillä ja kahdella sairaanhoitajalla.

Lue lisää »
13.02.2019

Apotin käyttöönotto on myös valtava toiminnanmuutos

Apotti-järjestelmä on ollut käytössä kolme kuukautta. Järjestelmä ei ole kaatunut, eikä hidastunut, mutta järjestelmän mukanaan tuomat valtavat toiminnan muutokset ovat alkaneet konkretisoitua. Isompia ja pienempiä virheitä löytyy, ja paljon kehitystyötä on ehditty tehdä jo tähän mennessä. Kehitystyö on kuitenkin vasta alussa. Suurimmat haastekohteet on tunnistettu yhdessä asiakkaan kanssa ja kehitystoimet ovat työnalla tiiviissä yhteisyössä HUSin, Epicin ja Apotin kesken.

Lue lisää »
08.02.2019

Neljä avaintekijää onnistuneeseen käyttöönottoon

Epicin perustaja ja toimitusjohtaja Judy Faulkner kävi Suomessa 30.1.2019 tapaamassa Apotin asiakkaiden johtoa sekä tutustumassa Apottiin. Faulkner listaa neljä avaintekijää tietojärjestelmän onnistuneeseen käyttöönottoon: järjestelmän harjoittelun, personoinnin, nopean päätöksenteon ja sen että ongelmien juurisyyt saadaan selvitettyä.

Lue lisää »
Arkisto

Sosiaalinen media