Maisa

 

Apotin asiakasportaali, Maisa, on sähköisen asioinnin väylä ammattilaisen ja kansalaisen välillä. Maisassa kansalaiset voivat hoitaa omia tai perheensä asioita ajasta ja paikasta riippumatta. Maisa otetaan käyttöön Apotin 1. käyttöönoton yhteydessä marraskuussa 2018.

 

”Maisa tuo julkiset sosiaali- ja terveydenhuollon palvelut suoraan puhelimeesi.”

 

Maisaa voi käyttää internet-selaimen kautta tai mobiilisti vaikka kännykällä. Näin omien sosiaali- ja terveystietojen seuranta ja viestintä oman hoitotiimin kanssa onnistuvat kätevästi ja tietoturvallisesti.

Maisa muistuttaa tulevista tapaamisista, uusista viesteistä tai vaikkapa valmistuneista tutkimustuloksista. Herätteet saa halutessaan joko sähköpostilla, tekstiviestillä tai suoraan mobiilisovellukseen.

Täysi-ikäinen kansalainen voi valtuuttaa Maisa-portaalissa puolesta-asioinnin toiselle henkilölle omien asioidensa hoitamiseen. Alaikäisten kohdalla noudatamme tällä hetkellä samaa kansallista linjausta kuin Omakanta: huoltajan on mahdollista asioida 0–9-vuotiaan lapsensa puolesta sähköisissä palveluissa. Tätä varten ei tarvitse erikseen antaa valtuutuksia.

 

Maisa-portaalissa voit:

  • katsoa ja täydentää sosiaali- ja terveystietojasi
  • tarkastella tutkimustuloksia
  • kysyä ammattilaisen neuvoa
  • tehdä hakemuksen sosiaalihuollon palveluihin
  • varata ja peruuttaa aikoja sekä tarkistaa tulevia tapahtumia
  • vastata kyselyihin ennen vastaanottoa
  • valmistautua vastaanotolle
  • täyttää oirekyselyjä
  • jättää yhteydenottopyynnön
  • tallentaa mittaustuloksia omahoidon seurantaa varten
  • hyödyntää etävastaanottoa eli videokäyntiä
  • pyytää reseptin uusintaa siirtymällä Omakantaan ilman uutta kirjautumista

 

Maisa otetaan käyttöön koko Apotin alueella. Tällä hetkellä Apotissa ovat mukana HUSin ja Vantaan lisäksi Helsinki, Kirkkonummi, Kauniainen ja Tuusula. Myös Kerava on tehnyt päätöksen Apottiin liittymisestä.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kuvat ovat havainnekuvia.