Apotti-järjestelmän pienkehitys: Kotiympäristö-raportti vähentää säätöä ja säästää aikaa

23.4.2024 TiedoteDigitalisaatio

Apotti-järjestelmän pienkehitys jouhevoittaa ammattilaisen arkea. Esimerkiksi Kotiympäristö-raporttiin tehty lisäys helpottaa kotona olevan potilaan hoitoa, sujuvoittaa ammattilaisen työntekoa ja nopeuttaa tiedon jakamista muille kotiin suuntautuvien palveluiden parissa työskenteleville.

Kotiympäristö-raportti kuvaa kotiin suuntautuvien palveluiden asiakkaan kotiolosuhteita ja auttaa suunnittelemaan kullekin asiakkaalle räätälöityjä palveluita. Apotti-asiantuntija Tuomas Kaikkonen kertoo, että tähän asti Kotiympäristö-raportti on ollut sidottuna tiukasti palvelukontaktiin eli tiettyyn yksikköön ja/tai sote-ammattilaiseen. Tämä hankaloitti sote-ammattilaisen työtä, sillä ilman ennakkovalmistautumista ja -tietoja asiakkaan tarpeista oli käytännössä mahdotonta valmistautua käynnille etukäteen. Tämä aiheutti helposti lisäsäätöä ja -työtä sekä motivaation heikkenemistä.

– Ammattilaisen oli mahdotonta tietää, millaisia apuvälineitä paikan päällä saatettiin potilaalle tarvita, koska tietoja vaikkapa sängyn tai wc-pöntön mallista ei ollut mahdollista tarkistaa etukäteen. Pahimmillaan ammattilaiset tuhrasivat työaikaansa siihen, että ajelivat edestakaisin hakemassa sopivia apuvälineitä, Kaikkonen avaa.

Nopea järjestelmäkehitys mahdollistaa työarjen sujuvuuden

Siksi raportti haluttiin näkyviin asiakkaan hoitoon osallistuville ammattilaisille ilman palvelukontaktisidonnaisuutta. Ammattilaisella on kuitenkin jatkossakin oikeus katsoa vain niiden potilaiden tietoja, joita hoitaa.

Kun kehitys pääsi vauhtiin, muutostöissä ei mennyt kuin viikko. Lopulta toiminto meni tuotantoon helmikuun puolivälissä.

– Rakennustyö oli haastavampi kuin alun perin oli ajateltu, mutta yhteistyössä järjestelmätoimittaja Epicin kanssa saimme tekniset haasteet ratkaistua ja kokonaisuuden toimimaan ilman palvelukontaktisidonnaisuutta, muutostyön vetänyt konsultti Suvi Vainio Accenturelta kertoo.

Tuomas Kaikkonen seisoo mustan hissinoven ja valkoisen seinä edessä.
Tuomas Kaikkosen mukaan Apotin Kotiympäristo-raportti helpottaa jokapäiväistä asiakas- ja potilastyötä. Kuva: Henri Salonen

Apotti-järjestelmän pienkehitys palvelee sote-ammattilaisia

Muutos ei välttämättä kuulosta isolta, mutta sillä on suuri merkitys joka päivä asiakastyötä tekevälle ammattilaiselle. Kehitystyö palvelee loppukäyttäjää ja sujuvoittaa työntekoa, kun turhat esteet on nyt poistettu. Varsinkin kotikäyntejä ajatellen etukäteen valmistautuminen korostuu työssä, ja niitä tekeville ammattilaisille tästä on valtavan iso apu.

– Olemme parantaneet ja kehittäneet jo olemassa olevaa toimintoa ammattilaisen työn tueksi, jotta jo ennen kotikäyntiä hänellä on tarvittavat tiedot, eikä useampaa käyntiä tarvitse enää tehdä tietojen puuttumisen vuoksi. Toimintamahdollisuutta myös laajennettiin niin, että raportti on nyt käytettävissä terveydenhuollon avopalveluissa kaikille Apottia käyttäville ammattilaisille, tuotepäällikkö Satu Koskenpuro Apotilta iloitsee.

Tilaa Apotin uutiskirje