19.6.2025 Tiedote
Apotin käyttökokemusta on helppo parantaa
13.6.2025 Tiedotepersonointi
Apotti-järjestelmässä piilee paljon mahdollisuuksia, joista kaikki käyttäjät eivät välttämättä ole tietoisia. Yksi tärkeimmistä on personointi eli järjestelmän muokkaaminen omiin tehtäviin ja työskentelytapoihin sopivaksi.
Moni käyttäjä hyödyntää järjestelmää sellaisenaan, vaikka personointi voisi tehdä arjesta merkittävästi sujuvampaa. Apotti-järjestelmän käyttäjiä kannustetaankin rohkeasti kokeilemaan eri asetuksia ja näkymiä. Hyvin pienillä muutoksilla voi saavuttaa suuria parannuksia työn sujuvuuteen.
Esimerkiksi moni lääkäri on tehnyt määräyksiin valmiita asetuksia niin, että asetuksia ei tarvitse joka kerta erikseen tehdä. Tällöin klikkausten määrä vähenee. Tämä nopeuttaa työskentelyä erityisesti kiireellisissä tilanteissa.
Konkreettisia tapoja tehdä Apotista omannäköinen
Apotti tarjoaa laajat mahdollisuudet käyttöliittymän ja toimintojen personointiin. Tässä muutamia esimerkkejä:
- Aloitusnäkymä voidaan muokata vastaamaan omaa työroolia.
- Järjestelmä voidaan asettaa avautumaan tietylle välilehdelle.
- Kertomuksen tarkastelu -näkymä voidaan järjestää omaan logiikkaan sopivaksi.
- Suodattimia voi muokata tehtävän tai tilanteen mukaan.
- Aikataulunäkymän sarakkeet ja painikkeet voi järjestää työn kannalta loogiseen järjestykseen.
- Suosikkilistoja ja määräyspaketteja voi koota toistuvista tarpeista.
- Koontinäytöt voi tallentaa helposti saataville.
- Usein käytettäviä tekstejä eli fraaseja voi tallentaa valmiiksi järjestelmään.
- Raportteja voi personoida siten, että näkymä tuottaa juuri itselle tärkeät tiedot.
- Jononäkymiä voi muokata oman työn tarpeisiin sopiviksi, mikä helpottaa työtilanteen hallintaa.
– Päivystyspoliklinikalla personointi on meille elintärkeää. Toimiessani päivystyspoliklinikalla hoitajana, joka hallinnoi jatkohoitoon siirtyviä potilaita, olen muokannut seurantataulun sarakkeet näyttämään juuri ne tiedot, joita työssäni tarvitsen. Näin hahmotan yhdellä silmäyksellä lähes 30 potilaan tilanteen ja pystyn seuraamaan, milloin he siirtyvät eteenpäin, kuvailee HUS Akuutin sairaanhoitaja ja Apotti-asiantuntija Sabina Holopainen.
– Kun potilaita on yli 100 ja tilat äärirajoilla, personoidut näkymät helpottavat työtä huomattavasti, Holopainen lisää.

Käytännön hyötyjä eri toimialoilla
Personointi ei ole vain tekninen mahdollisuus, vaan se tuo käytännön hyötyjä asiakastyöhön. Esimerkiksi Helsingin neuvoloissa personointia on käytetty imetysohjauksessa tukemaan dokumentointia ja asiakaskohtaamisia. Näkymien muokkaus ja rakenteinen kirjaaminen ovat parantaneet työn laatua ja vähentäneet kirjaukseen käytettyä aikaa.
– Kun järjestelmä on rakennettu vastaamaan juuri sitä työvaihetta, jossa kulloinkin ollaan, aikaa jää enemmän asiakkaalle. Esimerkiksi ’Omat potilaat’ -näkymän sarakkeiden personoinnilla saan itselleni kätevän tarkistuslistan, joka auttaa seuraamaan, mitkä asiat potilaiden kohdalla on kirjattu ja mitkä vielä odottavat, Holopainen kertoo.
Tutkimukset tukevat personoinnin hyötyjä
Apotin järjestelmätoimittaja Epicin mukaan personointi parantaa selkeästi käyttäjäkokemusta. Epicin perustaja Judy Faulkner on verrannut personointia älypuhelimen asetusten säätämiseen: kun käyttöympäristö tuntuu omalta, sen hallinta on intuitiivisempaa.

Mira Lehikoinen
on visuaalisuuteen hurahtanut viestintäasiantuntija, jonka työkalupakissa kulkee fonttien lisäksi huumori. Hän uskoo, että hyvä viestintä saa ajattelemaan, hymyilemään tai pysähtymään edes sekunniksi scrollin keskellä.