10 vuotta Apotin matkassa

16.10.2025 BlogiApotti

Hannu Välimäki muistelee blogissaan Apotin ensimmäistä 10 vuotta. Matkaa, joka alkoi hankkeena ja johti maailman ensimmäiseen sosiaali- ja terveydenhuollon yhdistävään asiakas- ja potilastietojärjestelmään. Apotin tarina on 10 vuotta rohkeaa uudisraivaajatyötä, jossa teknologia, yhteistyö ja muutos ovat kulkeneet käsi kädessä. Tämä on blogin toinen osa.

Käyttöönottojen aika: Peijaksesta hyvinvointialueisiin

Ensimmäistä käyttöönottoa edeltävä aika oli intensiivinen ja täynnä liikkuvia osia. Ohjausryhmässä käytiin toistuvasti keskustelua sote-uudistuksen mahdollisista vaikutuksista Apotti-järjestelmän käyttöönottoon ja asiakkaiden toimintaan. Lopulta päätettiin edetä suunnitellusti, sillä uudistuksen läpimenosta tai aikataulusta ei ollut varmuutta. Päätös osoittautui oikeaksi, sillä useampi uudistusversio kaatui ennen lopullista maaliin pääsyä.

Ensimmäinen käyttöönotto toteutettiin marraskuun lopulla 2018 HUS Peijaksen sairaalassa – alkuperäisestä suunnitelmasta poiketen ilman Vantaan perusterveydenhuollon osuutta. Vaikka käyttöönoton hallintamalli oli huolellisesti rakennettu, heti napin painamisen jälkeen huomattiin, ettei kaikkea ollut osattu ennakoida. Onneksi olimme varautuneet laajaan tukeen sekä Apotin että Epicin toimesta.

Käyttöönoton jälkeen kiersin Peijaksen käytävillä HUSin johtajaylilääkärin kanssa ja vastaanotimme runsaasti palautetta niin järjestelmästä kuin toiminnan muutoksista. Erityisesti lääkäreiden rooli oli muuttunut, ja esimerkiksi lääkityslistan läpikäynti oli työlästä. Lääkitysnäkymä ei ollut alkuvaiheessa intuitiivinen, ja reseptikeskuksen siivoamattomat tiedot sekä rakenteisen annostiedon puute tekivät yhteensovittamisesta haastavaa. Tilanne on kuitenkin parantumassa Kelan uuden lääkityslistan myötä, joka tuo mukanaan rakenteisen annostiedon.

Käyttöönottoa seurasi Peijaksen auditoriossa tilaisuus, jossa kävin läpi käyttöönoton kulun, saadun palautteen ja jatkosuunnitelmat. Tilaisuus oli sanalla sanoen hyvin lämmin – mutta ei sanan positiivisessa mielessä. Toki näihin vuosiin on mahtunut vieläkin ikävämpiä sattumuksia, mutta niistä lisää vielä myöhemmin tässä blogissa.

Käyttöönotot jatkuivat tiiviisti vuoteen 2022 saakka, ja suurimmat päättyivät sote-uudistuksen voimaantuloon 1.1.2023, jolloin siirryttiin hyvinvointialuemalliin. Tämäkin oli meille iso käyttöönotto, kun rekistereitä ja toimintamalleja yhdistettiin.

Keskelle käyttöönottoja osui vielä koronapandemia, joka vaikutti merkittävästi asiakkaidemme toimintaan. Esimerkiksi Apotti-koulutukset jouduttiin aikatauluttamaan uudelleen ja toteuttamaan pääosin etänä. Onneksi Suomen tietoliikenneinfra oli jo tuolloin vahva, eikä kapasiteettiongelmia juuri ilmennyt, vaikka lähes kaikki siirtyivät nopealla aikataululla verkkoon ja käyttämään erityisesti videopalavereita, jotka vievät kaistaa eri tavalla kuin esimerkiksi pelkkien sähköpostien lähettely.

Apotti-järjestelmän ensimmäinen käyttöönotto toteutettiin HUSin Peijaksen sairaalassa vuonna 2018. Kuva: Hannu Vallas.

Käyttäjäkokemuksen parantaminen

Käyttöönottojen jälkeen keskityimme käyttökokemuksen parantamiseen. Apotti 2.0 -hanke vuosina 2023–2024 toi mukanaan perusparannuksia. Kehityskirit, eli nopeasti sote-yksiköissä toteutettavat muutokset järjestelmään, ovat olleet tärkeä osa tätä työtä.

Asiakkaamme kehittävät toimintaansa jatkuvasti, ja järjestelmän on pysyttävä mukana. Saamme noin 1 500 muutospyyntöä kuukaudessa ja erilaisia kehitystoiveita valtavasti. Myös toisesta suunnasta eli Epiciltä tulee neljä uutta versiota vuodessa: järjestelmä kehittyy siis huimaa vauhtia.

Mihin on päästy

Tässä muutamia faktoja siitä, miltä maailma näyttää tällä hetkellä lukujen valossa. Apotti-järjestelmää käyttää noin 45 000 sote-ammattilaista, mikä kattaa yli 70 % Uudenmaan kaikista sote-ammattilaisista. Kuntalaisen käyttöliittymään, Maisaan, on rekisteröitynyt yli 1,3 miljoonaa uusmaalaista – yli 75 % alueen väestöstä vauvasta vaariin on siis ottanut Maisan käyttöön.

Esimerkiksi vuonna 2024 Apotti-järjestelmään kirjattiin lähes 10 miljoonan vastaanottokäynnin tiedot. Vuosittain järjestelmään kirjataan yli 40 miljoonaa lääkettä. Toimintavarmuus on erinomainen: vuoden 2018 käyttöönoton jälkeen meillä ei ole ollut yhtäkään suunnittelematonta käyttökatkoa.

Sosiaalihuollon hakemuksia järjestelmään kirjataan vuosittain melkein 350 000, joista yhä enemmän tehdään myös suoraan Maisan kautta. Viestejä kuntalaisten ja sote-ammattilaisten välillä kulkee vuosittain useita miljoonia. Aikamoista!

Tekoäly ja tulevaisuus

Tekoäly on tällä hetkellä kaikkien huulilla. Sen mahdollisuudet innostavat, mutta samalla sen käyttöön liittyy myös riskejä ja huolellista harkintaa, erityisesti terveydenhuollon kaltaisessa tarkasti säädellyssä ympäristössä. Me Apotissa olemme jo aloittaneet tekoälyn käytön, ja uskon vahvasti, että tekoäly tuo lähivuosina merkittäviä parannuksia sekä käyttökokemukseen että toiminnan tehokkuuteen.

Apotissa tekoäly on integroitu suoraan järjestelmään osana Epicin perustoiminnallisuutta. Epicillä on tuotannossa jo noin 50 tekoälysovellusta, ja kehityksessä yli sata uutta käyttötapausta – mahdollisuudet eivät siis ole loppumassa ihan heti.

Vaikeat hetket ja vastuu

Kymmeneen vuoteen mahtuu yllä olevan lisäksi yhden romaanin verran tapahtumia.

Asia, johon lupasin vielä palata, liittyy Apottiin liittyvään uutisointiin, joka on valittavasti ollut suurelta osin negatiivista. Erityisen järkyttäväksi tilanne muuttui, kun perusteettomasti väitettiin järjestelmän aiheuttaneen henkilön kuoleman.

Olen tottunut saamaan palautetta, mutta tuon uutisoinnin jälkeen sain nimettömiä puheluita, joissa uhattiin sekä minun että läheisteni henkeä. En olisi koskaan uskonut IT-yhtiön toimitusjohtajana joutuvani kohtaamaan tällaista – mutta se kertoo, kuinka merkityksellisten ja tunteita herättävien asioiden äärellä tässä digitaalisessa maailmassa toimimme.

Hannu Välimäki hymyilee ja katsoo suoraan kameraan metsässä.

Hannu Välimäki

Kirjoittaja työskentelee Apotin toimitusjohtajana.

Tilaa Apotin uutiskirje