Ajankohtaista

Maisa – Sosiaali- ja terveyspalvelut sähköisesti mukanasi

17.5.2019.

Apotin asiakasportaali, Maisa, on sähköisen asioinnin väylä ammattilaisen ja kansalaisen välillä. Maisassa pääset hoitamaan omia sosiaali- ja terveysasioita missä ja milloin vain. Omien tietojen seuranta ja päivittäminen onnistuvat tietoturvallisesti selaimella tai mobiilisovelluksella.

Täysi-ikäinen kansalainen voi valtuuttaa Maisa-portaalissa puolesta-asioinnin toiselle henkilölle omien asioidensa hoitamiseen. Huoltaja voi asioida Maisan kautta 0–9 vuotiaan lapsen puolesta. Ajantasainen huoltajuustieto tarkistetaan kirjautuessa Maisaan.

Maisa on julkiselle sektorille laajuudessaan ensimmäinen sähköinen palvelu, jossa kansalainen voi hoitaa sekä sosiaali- että terveydenhuollon asioitaan. Maisan kautta asiakkaat ja ammattilaiset voivat viestitellä toistensa kanssa tietoturvallisesti. Kansalainen voi myös kysyä kiireettömissä asioissa neuvoa terveyteensä ja hoitoihinsa liittyen.

Maisa-portaalissa kansalaiset voivat varata itsenäisesti vastaanottoaikoja, täyttää kyselyitä ja esitietolomakkeita. Maisassa on myös aina saatavilla kyselylomakkeita, joita asiakas tai potilas voi halutessaan täyttää. Ammattilainen voi näin aloittaa ennakkotietojen keruun ja asioiden selvittelyn jo ennen mahdollista tapaamisaikaa.

Niin ikään Maisassa on mahdollista pitää etävastaanottoja, joissa henkilö kertoo tilanteestaan videon välityksellä.

– Maisa muistuttaa kansalaista tulevista tapaamisista, uusista viesteistä ja valmistuneista tutkimustuloksista. Maisassa onnistuu myös useiden sosiaalihuollon hakemusten teko. Maisan kautta hakemusten lähettäminen sujuvoittaa sekä asiakkaan että ammattilaisen asiointia, kertoo Apotin Digitaalisten palveluiden tuotepäällikkö Riikka Elovaara.