Ajankohtaista

Maisa-asiakasportaali helpottaa arkea

28.5.2020.

Digitaaliset palvelut helpottavat sekä sosiaalihuollon asiakkaiden että terveydenhuollon potilaiden arkea. Apotti-järjestelmään luotu Maisa-asiakasportaali tuo sote-palvelut helpommin saataville.

Maisa-asiakasportaali on Apotti-järjestelmää käyttävien kuntien ja HUS Helsingin yliopistollisen sairaalan henkilökohtainen, maksuton ja suojattu digitaalinen kanava ammattilaisen ja kansalaisen välillä. Maisan avulla voi seurata ja vastaanottaa terveyteen sekä sosiaalihuoltoon liittyviä tietoja turvallisesti. Maisa-portaalissa voi muun muassa tarkastella laboratorio- ja röntgentutkimustesi tuloksia, nähdä sosiaali- ja terveydenhuollon käyntiyhteenvedot, viralliset kertomusmerkinnät ja sosiaalihuollon päätökset. Hoitava taho voi lähettää Maisaan täytettäväksi erilaisia seurantalomakkeita. Tällaisia voivat olla esimerkiksi verenpaine- tai verensokeriseurantalomakkeet. Nämä omaseurantalomakkeet voi täyttää itselle sopivana ajankohtana, ja kirjatut tulokset siirtyvät automaattisesti ammattilaiselle ja tallentuvat osaksi potilas-/asiakastietojasi. Lisäksi asiakasportaalissa voi:

  • Katsoa ja täydentää sosiaali- ja terveystietojasi
  • Tehdä ajanvarauksia ja tarkastella tulevia tapahtumia
  • Nähdä terveyttäsi koskevan tilanneyhteenvedon
  • Valmistautua tulevalle käynnille ja vastata kyselyihin
  • Tarkastella tutkimustuloksia
  • Pitää turvallisesti yhteyttä sinua ja/tai asioitasi hoitaviin ammattilaisiin
  • Pyytää reseptien uudistamista Omakannassa
  • Saada terveyttä koskevaa tietoa luotettavista lähteistä

Maisa-asiakasportaalissa tapahtuva viestintä vaatii, että käyttäjä on kirjautuneena palveluun vahvaa tunnistautumista käyttäen. Vahva tunnistautuminen on kytketty henkilön viralliseen identiteettiin ja väestötietojärjestelmän tietoihin. Näin myös verkossa asioidessa voidaan luottaa siihen, että osapuolet asioivat oikeiden henkilöiden kanssa.

Huoltaja voi asioida Maisassa alle 12-vuotiaan lapsensa puolesta. Huoltajan oikeus asioida lapsensa puolesta tarkastetaan jokaisella kirjautumiskerralla Suomi.fi Valtuudet-palvelusta. Maisa-palvelu noudattaa ikärajoissa kansallisia linjauksia.

Etävastaanottoja jo lähes 3 200

Koronapandemia on lisännyt erityisesti videon välityksellä tapahtuvia etävastaanottoja. Toukokuun lopulla Maisa-asiakasportaalissa on yli 122 000 käyttäjää ja palveluun on kirjauduttu jo yli 1 293 600 kertaa. Sen avulla on varattu yli 30 000 ajanvarausta ja täytetty yli 21 600 esitietolomaketta sujuvoittamaan vastaanottokäyntejä. Hoitavaan tahoon on oltu yhteydessä Maisa-viestein yli 47 700 kertaa ja palvelun kautta on jätetty sosiaalihuollon hakemuksia 16 200 kappaletta.

Maisan mobiilisovellus toimii Android ja iOS käyttöjärjestelmillä varustetuilla mobiililaitteilla (puhelimet, tablet-laitteet) ja sovellus on ladattavissa sovelluskaupoista.