Apotti helpottaa tiedonkulkua VaKessa: ”Auttaa kokonaisvaltaisen tilannekuvan muodostamisessa”

17.4.2023 Apotti-kokemuksiaApotti-järjestelmä

Sosiaali- ja terveydenhuollon yhteen järjestelmään yhdistävä Apotti jouhevoittaa tiedonhankintaa ja asiakkaan tilanteen arvioimista Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen Iäkkäiden palvelujen asiakasohjauksen asumisen arviointitiimissä.

Vantaa  otti Apotti-järjestelmän käyttöön keväällä 2019 ja Keravalle Apotti tuli keväällä 2021. Siksi Iäkkäiden palvelujen asiakasohjauksen asumisen arviointitiimissä oli jo totuttu Apottiin, kun Vantaan ja Keravan hyvinvointialue starttasi toimintansa vuodenvaiheessa.

– Toiminnanmuutokseen ja totutteluun meni käytännössä vuosi, mutta sen jälkeen järjestelmän käyttö on opittu ja sujuu jo rutiinilla, kuvailevat Sirkka Kaikkonen, Tiina Laakso ja Kati Rauhala.

Iäkkäiden palvelujen asiakasohjauksen asumisen arviointitiimissä valmistellaan päätöksiä iäkkäiden hoiva-asumiseen ja palvelutaloasumiseen. Tiimissä tehdään myös kriisi- ja lyhytaikaispäätöksiä. Kaikkonen kertoo, että tiimillä on kehittynyt omanlainen, monta vaihetta sisältävä työnkulku asiakkaille.

– Toki Apotista löytyy vaikka mitä, mutta meillä ei ole ollut tarpeeksi resursseja eikä välttämättä tarvettakaan opetella käyttämään sitä niin laajasti. Meillä on oma työalue, jolla toimitaan.

Tieto kulkee paremmin Apotissa

Tiimin asiakaskunta on iäkästä ja asiakkailla saattaa olla paljonkin merkintöjä ja tietoja perusterveydenhuollon tai erikoissairaanhoidon puolella. Sosiaalihuollon, perusterveydenhuollon ja erikoissairaanhoidon yhdistävä järjestelmä auttaa hahmottamaan kokonaisuutta. Esimerkiksi lääkäreiden lausunnot pitää pystyä näkemään, jotta asiakkaasta pystytään tekemään mahdollisimman kokonaisvaltainen tilannearvio.

– Aiemmin, jos halusimme nähdä erikoissairaanhoidon tietoja, jouduimme menemään eri järjestelmään etsimään tiedon sieltä. Nyt näkymä on laajempi ja tieto helpompi saada yhdestä paikasta, Apotista, Sirkka Kaikkonen sanoo.

Kati Rauhala siirtyi hyvinvointialueiden startattua osaksi tiimiä. Hän kertoo, että Keravalle Apotti on tuonut kaivattua digitaalisuutta ja nykyaikaisuutta tekemiseen.

– Keravan näkökulmasta on näppärää, että hyvinvointialueiden starttaamisen myötä asumisen arviointiin tulevat lähetteet tulevat nyt suoraan Apotin kautta. Aiemmin käytimme paperilomakkeita. Ja ylipäätään asiakkaan toimintakykyä pystyy seuraamaan Apotin kautta laajemmin.

Tiiviin tiimin toimintamallit ovat rutinoituneita, mutta kolmikko myöntää, että ne ovat myös haavoittuvaisia.

– Vielä on liikaa muistinvaraista asiaa. Varsinkin omassa tiimissämme tieto on vain hyvin pienellä piirillä. Ja esimerkiksi jos teet virheen, on taaksepäin hankalaa kulkea järjestelmässä.

Tiimin toiveena onkin, että Apottia kehitettäisiin tulevaisuudessa entistä intuitiivisemmaksi.

Lisää Apotti-kokemuksia löydät täältä.

Eeva Louko

Työskentelee päivisin viestinnän asiantuntijana ja kirjoittaa yön pimeydessä rikosromaaneja.

Tilaa Apotin uutiskirje