Järjestelmän toimivuus punnitaan tositilanteessa

30.11.2018 Tiedote

Apotti-järjestelmän jatkokoulutukset uudelle henkilökunnalle alkoivat marraskuun lopulla ja koulutukset jatkuvat edelleen. Koulutusta kehitetään jatkuvasti saadun palautteen perusteella, että se vastaisi mahdollisimman hyvin järjestelmän käyttäjien tarpeisiin. 

Apotin käyttöönotto Peijaksen sairaalassa oli iso urakka. Uusien toimintatapojen omaksuminen ja järjestelmän oppiminen vievät aikaa. Kokonaisen toimintakulttuurin muutos edellyttää jatkuvaa tositilanteissa testattua kehitystyötä. Järjestelmää päästään kehittämään toden teolla vasta nyt, kun siitä on saatu kokemuksia varsinaisessa työssä.

Järjestelmän ovat rakentaneet sote-alan ammattilaiset

Järjestelmää on ollut rakentamassa useat sadat lääkärit, hoitajat ja muut sote-ammattilaiset, jotka nyt auttavat käytön tuessa ja järjestelmän jatkokehittämisessä. Suunnitellusti järjestelmää on käyttöönotosta asti optimoitu ja pienkehitetty päivittäin. Järjestelmässä on tehty satoja muutoksia tehostamaan toimintaa sekä parantamaan käytettävyyttä ja kehitystyö jatkuu.

Esimerkiksi potilaiden kotiuttamisprosessissa on ollut hitautta, mutta sitä kehitetään eri ammattiryhmien yhteistyössä. Ammattilaiset ovat käyneet läpi kotiuttamisen työnkulkua ja sen sujuvoittamismahdollisuuksia. Osa korjausehdotuksista on jo toteutettu, mutta työtä riittää vielä. Kotiuttamisprosessiin käytettyä aikaa seurataan koko ajan järjestelmästä ja suunta näyttää oikealta.

Koulutukset järjestetään ammattiryhmäkohtaisesti eli hoitajat ja lääkärit saavat koulutuksensa oman ammattiryhmänsä edustajalta. Todellinen oppiminen tapahtuu vain järjestelmää käyttämällä. Apotin käyttöönottoa ovat tukeneet useat sadat terveydenhuollon- ja ICT-alan ammattilaiset HUSista, Apotista ja järjestelmätoimittaja Epiciltä. Järjestelmän käyttäjien tukena on noin 400 Apotti-tukihenkilöä, jotka auttavat Peijaksen sairaalan lääkäreitä ja hoitajia järjestelmän käytössä ja uusien toiminnallisuuksien opettelussa.

Järjestelmän personointi nopeuttaa työtä

Lääkärit ovat voineet muokata järjestelmän näkymiä omaan työhönsä sopiviksi. Personoinnilla lääkäri voi nopeuttaa työtään laatimalla toistuvista työtehtävistä suosikkilistoja ja puolivalmiita työpohjia. Jatkossa järjestelmän muokkausta eli personointia tarjotaan myös hoitajille. Koska järjestelmää voi muokata joustavasti ja työpöytänäkymää mukauttaa toimenkuvan mukaan, aiheuttaa se tietysti haasteensa myös koulutukselle.

– Peijaksen henkilökunnalla on ollut upea asenne jatkuvaan muutokseen ja rakentavia kehitysehdotuksia on tullut paljon. Pyrimme saamaan niistä mahdollisimman ison osan tuotantoon nopealla aikataululla, Apotin toimitusjohtaja Hannu Välimäki kertoo.

Tilaa Apotin uutiskirje