Arki Apotin kanssa alkoi rauhallisesti Peijaksessa

12.11.2018 Tiedote

Viikonloppuna tapahtuneen Apotti-potilastietojärjestelmän käyttöönoton jälkeen arki Peijaksen sairaalassa on alkanut normaalisti.

Peijaksen sairaalassa varhain lauantaiaamuna käyttöön otetun potilastietojärjestelmä Apotin käyttäjien määrä lähes kolminkertaistui maanantaiaamuna viikonloppuun verrattuna. Viikonloppuna Apottiin oli kirjautuneena noin 200 käyttäjää, kello 10 maanantaina käyttäjiä oli yli 700.

Peijaksen sairaalan potilaat on pystytty hoitamaan normaalisti, aivan kuten kaikkien muidenkin HUSin sairaaloiden potilaat.

− Viikonlopun aikana saimme ratkaistua muun muassa käyttäjäoikeuksiin liittyneitä haasteita. Tämä oli tärkeää, koska käyttäjävolyymi arkipäivinä on moninkertainen viikonloppuun verrattuna, toimialajohtaja Jukka Louhija sanoo.

Järjestelmän toiminnan kannalta kriittisiä ongelmia ei ole ilmennyt ja olemme saaneet ratkaistua eteen tulleita asioita kiitettävän aktiivisesti. Potilasturvallisuus ei ole missään vaiheessa vaarantunut.

– Uuden järjestelmän omaksuminen vaatii opettelua, ja se väistämättä jonkin verran hidastaa toimintaa. Toimintakyky sekä Peijaksessa että Peijaksen ja muiden HUS-sairaaloiden välillä on kuitenkin riittävällä tasolla.

Peijaksessa apuna ovat edelleen Apotti Oy:n, järjestelmätoimittaja Epicin ja HUSin tietotekniikka-asiantuntijat. Lisäksi sairaalan hoitohenkilökunnan määrää on lisätty.

Apotin käyttöönotto etenee vaiheittain. Peijaksen jälkeen järjestelmä otetaan käyttöön Vantaan kaupungin sosiaali- ja terveystoimessa. HUS kokonaisuudessaan ottaa Apotin käyttöön vajaa vuoden kuluttua loppuvuodesta 2019 ja Helsingin kaupunki ja muut Apotti-kunnat vuonna 2020.

Tilaa Apotin uutiskirje