Apotti sujuvoitti Helsingin neuvolan imetysohjauksen arkea: ”Parhaimmillaan vastaanottotyössä”

9.11.2022 Tiedoteonnistumisen tarina

Helsingin neuvolan imetysohjauksessa nautitaan Apotti-järjestelmän rakenteisesta kirjaamisesta ja personointimahdollisuuksista. Myös Maisa on ollut kovassa käytössä neuvolan asiakkaiden keskuudessa. Apotti-järjestelmä otettiin käyttöön Helsingin neuvoloissa puolitoista vuotta sitten. 

Helsingin Kallion neuvolassa imetyskouluttajana työskentelevä terveydenhoitaja Johanna Koivisto

aloitti työssään samaan aikaan, kun Apotti-järjestelmä otettiin käyttöön. Apotti on tuntunut alusta lähtien luontevalta. Erityisesti personointi ja Apotin pikakomennot ovat olleet Koiviston mieleen. Rakenteinen kirjaaminen nopeuttaa työtä ja aikaa jää yksilölliseen kirjaamiseen ja kohtaamiseen.

– Apotti on parhaimmillaan vastaanottotyössä, sillä järjestelmän ominaisuuksia pystyy hyödyntämään työssä monipuolisesti. Itse tykkään siitä, että Apotin voi yksilöidä itselleen mukavaksi smart-teksteillä ja erilaisilla pikakomennoilla. Minulla on niitä hirveä kasa, Koivisto naurahtaa ja jatkaa:

– Koska rakenteisen kirjaamisen kautta tulee peruspalikat, voin itse keskittyä yksilöllisempään kirjaamiseen ja siihen, mikä juuri siinä vastaanottotilanteessa on erityistä. En vaihtaisi enää mihinkään muuhun. Tykkään rakenteisestä kirjaamisesta älyttömän paljon.

Koiviston mukaan Apotin mahdollisuuksia mietitään aktiivisesti. Esimerkiksi järjestelmästä voi pian saada neuvolatyötä hyödyttäviä maitotilastoja. Lisäksi käynnissä on imetysohjauskäyntien rakenteistamisen kehittämistyö.

– Tavoite olisi kehittää toimintaa kokonaisvaltaisemman mallin suuntaan niin, että hyvät käytännöt leviäisivät terveydenhoitajien työhön. Näin ei tarvitsisi joka kerta miettiä, mitä kirjataan ja miten toimitaan, vaan koko käynti olisi automatisoidumpaa ja tiedot samanlaisia jokaisella potilaalla.

Neuvolan asiakkaat tykkäävät Maisasta – etävastaanotot helpottavat perhearkea

Koivisto kertoo, että imetyskouluttajilla on 1–2 imetysohjauskäyntiä viikossa ja terveydenhoitajat hoitavat imetysohjausta vastaanotto- ja kotikäynneillä. Lisäksi tukena ovat tarvittaessa etävastaanotot, jotka toteutetaan Apotti-järjestelmän asiakasportaalin, Maisan, avulla.

– Etävastaanotossa on puolensa. Vaikka emme etävastaanotolla pääse tutkimaan vauvaa, pääsee imettävä äiti harjoittelemaan heti omalla kotisohvallaan hyvien imetysasentojen rakentamista.

Neuvolan asiakkaat tekevät Maisassa myös ajanvarauksia ja -peruutuksia ja yhteyden ottamisesta neuvolaan on tullut Maisan avulla vaivatonta. Teknologian myötä moni asia hoituukin omalta kotisohvalta, kun ennen on pitänyt raahautua neuvolaan asti kiireisen perhearjen keskeltä.

– Esimerkiksi jos vauvalla on ihottumaa, voi napata siitä kuvan ja pistää sen Maisan kautta ammattilaisille katsottavaksi, Koivisto linjaa.

Neuvolatyössä on silti paljon asioita, joissa on pakko nähdä kasvokkain. On mittaamista, punnitsemista, rokottamista ja sydänäänien kuuntelua. Silti teknologia toimii hyvänä tukena lähikohtaamisen rinnalla, Koivisto uskoo.

– Maisasta tykätään ja asiakkaillamme se on todella laajasti käytössä, hän summaa.

 

Lue lisää Apotin käytön sujuvuudesta Helsingissä ja Vantaalla:

Apotin käyttöönotto helpotti yhteydenpitoa ja toi rakenteisen kirjaamisen hyödyt esiin

Tukihenkilöjärjestelmä ja mobiilisovellus Rover tekevät Vantaan kotihoidon Apotti-arjesta sujuvaa

Tilaa Apotin uutiskirje