Ajankohtaista

Apotti-järjestelmän kautta jo 600 etävastaanottoa viimeisten kahden viikon aikana

8.4.2020.

Apotti-järjestelmään ja Maisa-asiakasportaaliin integroitu videovastaanotto* parantaa kansalaisten digipalveluja koronaviruspandemian keskellä. Tällä hetkellä etävastaanoton mahdollistava palvelu on käytettävissä tuotannossa olevilla Apotti-järjestelmän käyttäjillä eli HUSin ja Vantaan kaupungin asiakkailla ja potilailla.

Apotissa kehitettiin koronaviruspandemian alkaessa nopealla aikataululla mahdollisuus kuntalaisten ja sote-ammattilaisten väliseen tietoturvalliseen vuorovaikutukseen, kun HUS ja Vantaan kaupunki ottivat videovastaanoton käyttöön kaikissa sosiaali- ja terveydenhuollon yksiköissään. Etävastaanoton avulla asiakkaita, potilaita ja henkilökuntaa ei turhaan altisteta tartuntariskille.

Palvelun kautta on jo toteutettu ensimmäisen parin viikon aikana yli 600 vastaanottoa, vaikka kyseessä onkin iso toiminnanmuutos. Uuden kanavan käyttö vaatii etävastaanottoon soveltuvaa päätelaitetta, nettiyhteyttä ja riittäviä digivalmiuksia.

Maisa-asiakasportaalissa jo 105 000 käyttäjää

Maisa-asiakasportaalin käyttäjämäärät ovat kaksinkertaistuneet alkuvuoden aikana ja COVID-19 on nostanut digipalvelujen käyttöä merkittävästi. Tällä hetkellä HUSin tarjoaman erikoissairaanhoidon ja Vantaan kaupungin sosiaali- ja terveyspalveluiden käyttäjiä Maisa-asiakasportaalissa on jo yli 105 000. Maaliskuussa tuli voimaan mahdollisuus, että huoltaja voi asioida Maisa-portaalissa alle 12-vuotiaan lapsensa puolesta, kun aiemmin raja meni alle 10-vuotiaan lapsen kohdalla. Apotti kehittää digitaalisia palveluita tiiviisti yhdessä Apotin asiakasorganisaatioiden kanssa.

*) Apotti-järjestelmään ja Maisa-asiakasportaaliin integroitu videovastaanotto on toteutettu yhteistyössä kotimaisen etähoitoon ja sähköiseen asiointiin keskittyneen VideoVisit® yrityksen kanssa.