Apotti rakentaa huomisen hyvinvointia tänään – yhdessä paremmaksi joka päivä

13.5.2026 BlogiApotti

Helsingin Sanomat nosti Apotin esiin tänään julkaisemassaan artikkelissa. Haluamme täydentää keskustelua tuomalla esiin laajemman näkökulman.

Apotti on Pohjoismaiden laajin sosiaali- ja terveydenhuollon tietojärjestelmä. Se yhdistää erikoissairaanhoidon, perusterveydenhuollon ja sosiaalihuollon tiedot tavalla, joka ei aiemmin ole ollut mahdollista.

Näin laaja uudistus on väistämättä vaativa, eikä se toteudu ilman haasteita. Haasteita me olemme kuitenkin aina valmiita ratkaisemaan!

Potilasturvallisuus ja toimintavarmuus vahvuuksina

Kehitämme järjestelmää jatkuvasti yhdessä käyttäjien kanssa ja käyttäjäpalautteella on suora vaikutus kehitystyöhön. Esimerkiksi Helsingin Sanomien artikkelissa mainituilla terveysasemien työtilojen uudistuksilla on jo saavutettu mitattavia parannuksia: klikkausten määrä on vähentynyt ja työskentely sujuvoitunut. Uudistuksia tehdään jatkuvasti lisää.

Samalla on tärkeää nähdä myös se, mikä toimii. Vuoden 2025 käyttäjätutkimuksessa 76 prosenttia käyttäjistä piti Apottia luotettavana järjestelmänä.

Luottamus näkyi erityisesti tilanteissa, joissa korostuvat potilasturvallisuus ja toimintavarmuus. Käyttäjät nostivat esiin erityisesti toimivat potilasturvallisuuteen liittyvät varoitukset, hyvän tietoturvan ja sen, että järjestelmä toimii luotettavasti kuormitustilanteissa.

Potilasturvallisuus on järjestelmän keskeinen lähtökohta, ja sitä tukevat esimerkiksi lääkeinteraktioiden tarkistukset, allergiavaroitukset ja hoitosuositusten tuki. Vuonna 2025 järjestelmä auttoi estämään yli 880 000 potentiaalista lääkitysvirhettä.

Oppiminen vie aikaa mutta tuo myös hyötyjä

Järjestelmän käytön oppiminen vaatii aikaa. Apotin rakenne poikkeaa perinteisistä asiakas- ja potilastietojärjestelmistä, koska sen tarkoitus on mahdollistaa tiedon saumaton liikkuminen hoitoketjujen yli. Tämä vaatii uudenlaista osaamista, mutta tuo samalla aivan uusia tapoja hyödyntää tietoa hoidon tukena.

Helsingin Sanomien artikkelissa nostettiin esiin nuoremmat lääkärit, jotka pitävät Apottia selkeimpänä käyttämistään järjestelmistä. Tämä on hyvä esimerkki siitä, miten osalle käyttäjistä Apotti on jo luonteva osa arkea – ja teemme kovasti työtä sen eteen, että tyytyväisten käyttäjien joukko kasvaa. Työtilauudistukset ovat yksi askel oikeaan suuntaan.

Kehitystyö jatkuu määrätietoisesti

Järjestelmän käytettävyyden kehittäminenjatkuu määrätietoisesti. Olemme sitoutuneet siihen, että sote-ammattilaisten arki helpottuu. Tämä tarkoittaa konkreettisia muutoksia käyttöliittymiin, koulutusten kehittämistä ja tiivistä yhteistyötä käyttäjien kanssa.

Olemme myös omistajiemme kanssa luoneet uuden toimintamallin, joka mahdollistaa sen, että käyttäjien ääni kuuluu vahvana jatkossakin.

Ymmärrämme, että työtä on vielä tehtävänä, mutta samalla on tärkeää tunnistaa hyödyt, joita Apotti jo mahdollistaa: koko hoitohistoria yhdessä paikassa, sujuvammat lähetteet ja parempi tiedonkulku eri palvelujen välillä.  Maisan kautta tavoitamme jo yli 1,4 miljoonaa ihmistä ja haluamme jatkossakin mahdollistaa jokaiselle heistä sujuvan asioimisen ja tukea heidän hyvinvointiaan.

Kutsumme ammattilaiset mukaan kehitystyöhön. Apotti kehittyy parhaiten yhdessä niiden kanssa, jotka sitä päivittäin käyttävät, yhdessä me ratkaisemme visaisimmatkin ongelmat!

Iina Vartia

Kirjoittaja on Oy Apotti Ab:n toimitusjohtaja.

Tilaa Apotin uutiskirje