4.12.2024 Tiedote
Vantaan koronarokotukset ovat edenneet mallikkaasti ja ripeästi – kiitos hyvän suunnittelun, rokotustiimien ja Apotti-järjestelmän
28.6.2021 TiedoteApotti
Vantaalla koronarokotuksia annetaan jo kaikille 16 vuotta täyttäneille. Nopeaan rokotustahtiin on päästy hyvän ennakkovalmistelun sekä ketterän suunnittelun ja toteutuksen avulla. Apotti-järjestelmä tukee tehokkaasti rokotustoimintaa ja Maisa-asiakasportaalin avulla tavoitetaan suuri kuntalaisjoukko rokotusajanvarauksia varten.
− Isojen ihmismäärien massarokottamisen onnistuminen näin hyvin on monen tekijän summa. Vantaalla on hiottu prosesseja ja suunniteltu toimintaa, että kaikki saatavilla olevat rokotteet on voitu käyttää tehokkaasti. Olemme toimineet rullaavalla menettelyllä, kun päivittäin on laskettu rokotteiden määrää ja kulutusta. Olemme myös avanneet ajanvarauksia joustavasti ikäryhmäjärjestyksessä, ettei rokoteannoksia ole mennyt hukkaan tai jäänyt varastoon, Vantaan koronarokotuksista vastaava ennaltaehkäisevän terveydenhuollon palvelupäällikkö Piia Niemi-Mustonen kertoo.
− Lisäksi lisäsimme iltoihin ja viikonloppuihin lisää rokotusaikoja, kun työikäiset tulivat rokotusvuoroon. Näin varmistimme mahdollisimman sujuvan rokotusaikataulun.
Apotti-järjestelmä on tehostanut rokotustoimintaa
Vantaan kaupunki ja Apotti ovat tehneet syksystä 2020 asti yhteistyötä, jolla on saatu tehostettua rokotustoiminnan eri vaiheita kirjauksesta asiakasviestintään. Hyvä ennakkosuunnittelu on auttanut terveydenhuollon resurssien kohdentamista. Vantaalla on ollut käytössä neljä rokotuspistettä. Syksyllä massarokotuspisteiden määrä vähenee, kun suurin osa vantaalaisista on saanut kaksi rokotetta.
− Olemme pystyneet toimimaan tehokkaasti rokotuspisteillä, koska Apotti-järjestelmän rokotusklinikka on nopea ja sukkela käyttää. Siinä on ominaisuuksia, jotka helpottavat kirjaamista ja auttavat rokottajan työtä. Olemme myös kehittäneet rokotusklinikan ominaisuuksia muun muassa allergiatietojen osalta, Vantaan pandemiarokotustoiminnan palvelupäällikkö Anni Paaskoski kuvailee.
− Rokotusannosten kirjaamisessa olemme voineet hyödyntää viivakoodin lukijaa ja siten entisestään parantaa kirjaamisen laatua ja nopeutta sekä asiakas- ja potilasturvallisuutta. Apotti-järjestelmän myötä olemme myös pystyneet ohjaamaan hoitoresursseja muuhun hoitotyöhön, kun rokottamiseen ja järjestelmän kirjauksiin ei tarvita kahta sote-ammattilaista, kuten ennen. Nyt sama henkilö haastattelee, rokottaa ja kirjaa potilaan tiedot, Niemi-Mustonen selittää.
− Rokotuspisteissä on lisäksi aina paikalla lääkäri mahdollisten jälkioireiden, kuten allergisten reaktioiden, varalta. Lääkäri voi myös antaa digikonsultaatiota eri toimipisteisiin, mikä on entisestään lisännyt eri ammattilaisten välistä yhteistyötä. Allergisia reaktioita on tullut erittäin vähän, mutta Apotti-järjestelmän ansiosta potilaan tiedot löytyvät jo samasta järjestelmästä jatkohoitopaikassa, mikä parantaa potilasturvallisuutta merkittävästi, Paaskoski jatkaa.
Raportointi auttaa toiminnan suunnittelussa, mutta vaatii vielä jatkokehitystä
Koronarokotteiden kulutuksen seuranta ja laskenta on näin valtavassa rokotuskampanjassa ensiarvoisen tärkeää. Apotti-järjestelmässä on ketterä päiväraportointi, joka auttaa seurannassa.
− Näin valtavien rokotusmäärien hallinta vaatii hyvää raportointia. Jotkut raportit valmistuvat yön yli, ja se haastaa reaaliaikaista päivittäistä seurantaa. Olemme kehittäneet ja rakentaneet laskuominaisuuksia, jotta pystyisimme vielä tarkemmin seuraamaan ja ennustamaan rokotusten sujuvuutta. Toiveena on raportoinnin muokkausominaisuuksien kehittäminen ja muokkaustoimintojen yksinkertaistaminen, jotta pystyisimme niitä tekemään helpommin, Niemi-Mustonen sanoo.
Maisa-asiakasportaalin kautta viesti ajanvarauksista on tavoittanut tuhansia
Yksi merkittävimpiä rokotuskampanjan onnistumisen edellytyksiä on ollut se, että viesti ajanvarausten avaamisesta on tavoittanut tuhansia ihmisiä nopeasti ja ajallaan. Maisa-asiakasportaali ja sen mobiilisovellus ovat olleet tässä huomattavana apuna.
− Maisan avulla olemme pystyneet lähettämään tuhansia viestejä aina seuraavaan rokotusvuoroon tuleville ikäryhmille nopeasti, digitaalisten palveluiden kautta. Pääsimme jonkin verran hyödyntämään myös Maisan e-kirjeominaisuutta, jonka avulla viesti toimitetaan kotiin myös kirjeenä postin mukana, Niemi-Mustonen ja Paaskoski kertovat.