Sillanrakentajat järjestelmän ja käytännön työn välillä

4.11.2025 TiedoteApotti

Apotti-järjestelmä on keskeinen osa monen asiakkaan ja potilaan palvelupolkua. On tärkeää, että järjestelmä todella tukee hoitoa ja palvelee sote-ammattilaisten tarpeita. Apotissa työskentelevät asiantuntijat pyrkivät tuomaan järjestelmäosaamisen ja käytännön sote-työn ymmärryksen yhteen eri tasoilla Apotin kehitystyössä.

Apotissa työskentelee neljän asiantuntijan tiimi, jota yhdistää vahva halu kehittää järjestelmää yhdessä käyttäjien kanssa. Johtavat asiantuntijat Sara Nisula, Susanna Kaisla ja Hanne Aura sekä kehityspäällikkö Laura Sahlberg tukevat Apotin asiakasorganisaatioita, osallistuvat järjestelmäkehitykseen ja auttavat ratkomaan arjen haasteita, kun työssä tarvitaan sekä teknistä näkemystä että käytännön kokemusta.

– Hyvää sosiaali- ja terveydenhuollon järjestelmää ei voi rakentaa ilman jatkuvaa vuoropuhelua käytännön työn kanssa. Meidän tehtävämme on yhdistää oikea elämä ja järjestelmä ja osaltamme vaikuttaa siihen, että syntyy toimiva kokonaisuus, kertoo Sara Nisula.

Tiimin työtä ohjaa yksi vahva periaate: järjestelmäkehityksen on perustuttava todelliseen arkeen. Siksi he tekevät Apotti-töidensä ohella työtä myös sote-kentällä – pysyäkseen kiinni siinä arjessa, jota järjestelmän on tarkoitus tukea.

  • Sara Nisula toimii osa-aikaisesti HUS Tehoklinikalla. Koulutus Apotti-järjestelmään ja sen rakenteeseen sekä yli 20 vuoden kliininen kokemus auttavat häntä tuomaan lääkärin näkökulman suoraan kehitystyöhön.
  • Susanna Kaisla tuo mukanaan vahvan sosiaalihuollon ja sosiaalityön asiantuntemuksen. Hänellä on pitkä tausta iäkkäiden palveluissa ja nyt hän työskentelee vammaispalveluissa.
  • Hanne Aura on ensimmäiseltä koulutukseltaan psykiatrinen sairaanhoitaja. Erityisenä kiinnostuksen kohteena sote-rajapinnat ja integroidut palvelut haasteineen. Työskentelee Helsingin psykiatrian vuodeosastolla osa-aikaisesti.
  • Laura Sahlberg on taustaltaan terveydenhoitaja. Hän on toiminut pitkään Apotin kouluttajana ja työskentelee nyt kehityspäällikkönä sekä asiakastiedottamisen asiantuntijana.

Apotti lääkärin taskussa

Tiimin työ näkyy konkreettisesti monissa projekteissa – joskus pieninä parannuksina, joskus suurina oivalluksina. Esimerkkinä on HAIKU-mobiilisovellus, joka tuo Apotti-järjestelmän ydintoiminnot lääkärin puhelimeen. Sovellus mahdollistaa potilastietojen, määräysten ja osaston tilanteen tarkistamisen liikkeellä ollessa ilman työasemalle kirjautumista. Sovelluksen kehityksessä Sara Nisula teki tiivistä yhteistyötä tuotepäällikön, arkkitehtien ja sovelluskehittäjien ja Apotti-asiantuntijoiden kanssa. Pilotointi toteutettiin Helsingin, HUSin ja Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen yhteistyönä.

– Usein potilaat myös itse kysyvät ja haluavat tietää tietoja itsestään, vaikkapa tarkkoja veriarvoja. Ne on kätevä tarkistaa Haikusta, kertoo HUSin osastonylilääkäri Päivi Lehtovirta.

Rajapinnassa, jossa järjestelmä kohtaa ihmisen

Tiimi toimii siellä, missä teknologia sekä asiakas- ja potilastyö kohtaavat. He tuovat järjestelmäkehitykseen sosiaali- ja terveydenhuollon toiminnan näkökulmaa, ovat mukana sovittamassa kansainvälisiä Epic-ratkaisuja suomalaiseen toimintaympäristöön ja auttavat asiakasorganisaatioita toimintamuutoksissa.

– Olemme Apotin ääni asiakkaalle ja asiakkaan ääni Apotille, kuvaa Aura.

– Järjestelmä ei koskaan ole irrallinen, vaan se on aina sidoksissa siihen, miten työ käytännössä tehdään. Järjestelmä on käyttäjille väline, jonka tulisi tukea potilaiden ja asiakkaiden hoitoa ja palveluita, Sahlberg lisää.

Hanne Aura, Susanna Kaisla, Laura Sahlberg ja Sara Nisula. Kuva: Mira Lehikoinen

Apotti-asiantuntijat tukemassa arkea

Asiantuntijatiimin lisäksi Apotissa työskentelee joukko Apotti-asiantuntijoita, jotka toimivat pääosin käytännön sosiaali- ja terveydenhuollon työssä. He tukevat Apotin asiakasorganisaatioita järjestelmän käytössä ja kehittämisessä, kokoavat käyttäjäkokemuksia, vievät kehitysehdotuksia eteenpäin ja varmistavat, että järjestelmän muutokset palvelevat arjen tarpeita.

Apotti-asiantuntijoilla on vahva ymmärrys sekä sote-toiminnasta että Apotti-järjestelmän rakenteista, ja he tuovat kehitystyöhön monipuolista osaamista eri aloilta. He ovat esimerkiksi olleet tiiviisti mukana sosiaalihuollon asiakastietovarannon käyttöönottoon tähtäävässä projektissa. Siinä he auttoivat muun muassa tunnistamaan Apotti-järjestelmässä vakiintuneita kirjaamistapoja, jotka on ollut sosiaalipalvelujen näkökulmasta tärkeää säilyttää THL:n määrittelemien rakenteiden sallimissa puitteissa.

– Terveydenhuollon ja sosiaalihuollon toimintakenttä on niin laaja, ettei meidän asiantuntemuksemme millään voi kattaa kaikkea. Siksi Apotti-asiantuntijat ovat meille korvaamattomia kumppaneita, sanoo Nisula.

Kun järjestelmä toimii, ammattilainen voi keskittyä ihmiseen

Sote-ammattilaisen työ on monimuotoista ja vaativaa. Vaatimukset hoidolle, palvelulle sekä järjestelmälle kasvavat koko ajan.

– Apotti on kunnianhimoinen ja edistyksellinen järjestelmä, mutta sen rakentaminen työtä palvelevaksi ei todellakaan ole helppoa, kertoo pitkän kokemuksen molemmilla kentillä omaava Aura.

– Meitä yhdistää kiinnostus järjestelmän kehittämiseen. Tehtävämme on tuoda kehitystyöhön terveyden- ja sosiaalihuollon ammattilaisten näkökulma, jotta heidän tarpeensa tulevat aidosti huomioiduiksi.

Mira Lehikoinen

on visuaalisuuteen hurahtanut viestintäasiantuntija, jonka työkalupakissa kulkee fonttien lisäksi huumori. Hän uskoo, että hyvä viestintä saa ajattelemaan, hymyilemään tai pysähtymään edes sekunniksi scrollin keskellä.

Tilaa Apotin uutiskirje