Apotin asiakasportaali Maisa tutuksi Seniorien digiarki -tapahtumassa

20.4.2023 TiedoteMaisa

Apotti-järjestelmän asiakasportaali Maisaan pääsi tutustumaan Helsingin keskustakirjasto Oodissa Seniorien digiarki -tapahtumassa tiistaina 19.4. Tapahtumassa seniorit pääsivät esittämään Maisa-kehittäjille kysymyksiä ja saivat apua ja vinkkejä siihen, miten Maisaa voi käyttää entistä monipuolisemmin.

Helsingin kaupungin järjestämässä Seniorien digiarki -tapahtumassa keskustakirjasto Oodissa kävi positiivinen kuhina tiistaina 19.4. Paikan päällä oli monipuolinen kattaus digipalvelutietoutta niin senioreille kuin heidän läheisilleenkin – ja totta kai myös muille kiinnostuneille kansalaisille. Mukana oli myös Apotin asiakasportaali Maisa, jolla on jo yli miljoona käyttäjää.

– Olemme saaneet hyviä käytettävyyshavaintoja kansalaisilta siitä, mitkä asiat Maisassa tuottavat hankaluuksia ja mitkä ovat sellaisia juttuja, joihin toivottaisiin parannuksia. Näistä on apua Maisan kehittämistyössä, kertoo Maisa-ständillä paikan päällä ollut Maisa-tiimin käytettävyysasiantuntija Katri Grenman.

Täsmäongelma mielessään paikalle saapui myös eläkeläinen Pirjo Leino, 70. Häntä on mietityttänyt jo tovin Maisan viestiominaisuus, johon hän kaipasi selvennystä joltain asiasta enemmän tietävältä. Lisäksi uloskirjautumiseen Leino kaipasi entistä tarkempaa ohjeistusta.

– Olen ihmetellyt, että ei kai viesti lähde Maisassa tyhjänä, jos painan tarjottua lähetä-nappia. Mutta minulle kerrottiin, että siitä vasta aukeaakin kaipaamani viestikenttä. Sain selventävät vastaukset, eli kannatti tulla, Leino naurahtaa.

Pirjo Leino käyttää Maisa-asiakasportaalia lähes pelkästään mobiilisovelluksen kautta. Hän on siihen erittäin tyytyväinen. Leino vieraili keskuskirjasto Oodissa Seniorien digiarki -tapahtumassa tiistaina 19.4.

Leino käyttää Maisaa lähes pelkästään mobiilisti, kännykkä kun on muutenkin jatkuvasti kädessä. Mobiilisovellus onkin suosittu käyttäjien keskuudessa ja siihen ollaan oltu  tutkitustikin tyytyväisiä.

– Elämäni pyörii kännykässä. Onkin kätevää, että Maisaa voi käyttää näppärästi puhelimella eikä tarvitse mennä tietokoneelle erikseen, Leino kiittää.

Maisan avulla kosketusta digitaalisiin terveyspalveluihin

Seniorien digiarki -tapahtuman kaltaiset matalan kynnyksen tilaisuudet ovat tärkeitä, sillä niistä saa käytännön opastuksen ja avun lisäksi myös vertaistukea digilaitteiden käyttöön. Monella kun voi olla kynnys edes aloittaa digitaalisessa ympäristössä toimimista, vaikka moni asia hoituisi vaivatta verkkoyhteyden avulla.

Yksi digitaalisista untuvikoista on päivän lehdet kirjastossa lukemassa käynyt Justus Vuolanto, 84. Mies myöntää, ettei juuri käytä digipalveluja ja Maisakaan ei ole kovin tuttu. Saatuaan hieman enemmän tietoa Maisa-portaalin saloista, mies kuitenkin innostui ja uumoili, että siihen voisi tutustua tarkemmin.

– Tuo viestittely lääkäreille ja hoitajille kuulostaa ainakin todella kätevältä ominaisuudelta, mies tuumii.

Justus Vuolanto kävi kirjastossa lukemassa päivän lehdet ja huomasi Maisa-ständin samalla reissulla. Digitaalinen asiakasportaali kiinnosti sen verran, että aikoo tutustua Maisaan tarkemmin.

Ensimmäistä kertaa Maisan saloihin tutustui paikan päällä myös Anja, 70. Etunimellään itsensä esitellyt Anja kertoo, että on käyttänyt terveysasioidensa hoitamiseen tähän mennessä OmaKantaa. Maisa kuitenkin vaikutti esittelyn perusteella sen verran näppärältä, ja hän uskookin ottavansa sen käyttöön.

– Uusi juttu itselleni, mutta vaikuttaa lupaavalta. Minun pitäisi nyt varata aika jäykkäkouristusrokotukseen, ja se voisi onnistua Maisan kautta, Anja pohtii ja huikkaa sitten jo heipat.

Puolesta asiointi on erittäin pidetty ominaisuus Maisassa

Maisan ständillä ihmisiä neuvoneen Katri Grenmanin mukaan seniorit käyttävät Maisaa todella paljon ja kyseisessä väestönluokassa korostuu myös Maisan puolesta-asiointipalvelun käyttö. Täysi-ikäinen ja täysivaltainen henkilö voi antaa Maisassa toiselle täysi-ikäiselle henkilölle puolesta-asiointioikeudet. Puolesta-asioinnin laajuudesta riippuen valtuutettu henkilö voi esimerkiksi tarkastella ja lähettää viestejä ja varata aikoja. Lisäksi huoltajat voivat asioida automaattisesti Maisassa alaikäisten lastensa puolesta.

Anja, 70, tutustui Maisan saloihin yhdessä Maisa-tiimin sovelluskehittäjä Katri Grenmanin avulla.

Puolesta-asiointi on paikan päällä olleen Tuija Tuomisenkin mielestä elämää erittäin paljon helpottava ominaisuus. Tuominen itse käytti puolesta-asiointiominaisuutta omaishoitajana toimiessaan ja on omissakin asioissaan aktiivinen Maisa-käyttäjä.

– Käytän Maisaa itse ja käytin sitä viime kesään asti myös omaishoitajana. Maisasta saa vastaukset kysymyksiin paljon nopeammin kuin puhelimitse ikinä saisi. Olen ollut todella tyytyväinen, Tuominen kiittelee.

Eeva Louko

Työskentelee päivisin viestinnän asiantuntijana ja kirjoittaa yön pimeydessä rikosromaaneja.

Tilaa Apotin uutiskirje