Maisa toimii myös syöpäpotilaan tukena

22.12.2021 TiedoteMaisa

Tatu Vehmas päätyi Maisa-asiakasportaalin tehokäyttäjäksi hiukan yllättäen. Hän hakeutui syyskuun lopulla työterveyslääkäriin suurentuneen nielurisan vuoksi, ja sai kiireellisen lähetteen HUSin kirurgiseen sairaalaan. Epäilynä oli kurkkupaise. Vaiva paljastuikin syöväksi, ja hänet leikattiin jo 1,5 viikkoa ensimmäisen lääkärikäynnin jälkeen. Parhaillaan on menossa kaikkineen 6 viikkoa kestävä sädehoitojakso, jolloin hoitokäyntejä on joka arkipäivä.

– Olen juossut Meilahden, Naistenklinikan ja Kirurgisen sairaalan väliä hoitojen vuoksi. Maisan avulla pystyn seuraamaan aikatauluja ja näen testituloksia sekä käyntien jälkeisiä yhteenvetoja tapahtumista.

Ensimmäisen kerran Tatu Vehmas kuuli Maisa-portaalista yli 70-vuotiaalta äidiltään, joka on tottunut palvelun käyttäjä.

– Olin kirjautunut Maisaan kerran aiemmin. Sairastumisen myötä minusta on tullut varsinainen Maisan aktiivikäyttäjä. Paperiset hoitosuunnitelmat tuntuvat nykyaikana vieraalta ajatukselta, eikä myöskään soittaminen ole mielestäni oikein tätä päivää. Kännykkä on aina mukana, joten on luontevaa katsoa tiedot sieltä.

Vehmas kuvaa itseään edistyneeksi tietotekniikan käyttäjäksi ja kaipaisi palvelulta lisää intuitiivisuutta.

– Yleisesti ottaen sovellus on mielestäni toimiva, mutta ainahan löytyy jotain pientä viilattavaa. Ihmisten taidot käyttää sovelluksia riippuvat iästä ja tietoteknisistä taidoista, joten käytettävyyteen ja käyttökokemukseen pitäisi ehdottomasti panostaa.

Esitietokyselyn kanssa ilmeni pieniä haasteita, jotka tässä kohtaa jo huvittavat.

– Sairastuttuani kävin täyttämässä esitietoja Maisaan. Kun sitten menin Kirralle ensimmäistä kertaa, vastaanottovirkailija kysyi, olenko täyttänyt esitietokyselyn. Kerroin täyttäneeni sen Maisassa. Siirryin odottelemaan vastaanottohuoneen eteen ja seuraavaksi hoitaja tuli kysymään, olenko täyttänyt esitietokyselyn. Jostain syystä sitä ei löytynyt tiedoistani. Lopulta sain paperilla kyselyn, jonka täytin odotellessani. Hiukan koomista oli, että juuri kun vastaanottoaika alkoi kello 9, niin samalla hetkellä tuli tekstiviestillä muistutus esitietokyselyn täyttämisestä, Vehmas kertoo.

Myös viestien runsas määrä saattaa hänen mielestään aiheuttaa sekaannuksia.

– Kun on paljon aktiviteetteja, kuten näissä syöpähoidoissa, viestejä tulee paljon. Näin jokin tärkeä tieto voi vahingossa hukkua viestien tulvaan. Olisi hyvä, jos herätteestä näkisi heti, onko kyseessä vaikkapa tutkimustulos vai ajanvarausviesti. Itselleni on kerran käynyt niin, että tiettyjä verikokeita olisi pitänyt ottaa 1–3 päivää ennen poliklinikkakäyntiä. Asiasta oli tullut minulle Maisaan kyllä viesti tarkempine ohjeineen, mutta se oli hukkunut useiden automaattiviestien tulvaan.

Maisa pysyy aktiivisessa käytössä

Tatu Vehmas kannustaa kaikkia ottamaan Maisan käyttöön jo ennen kuin on tosi kyseessä.

– Kannattaa tutustua palveluun jo hyvän sään aikana, että näkee, millainen palvelu on eikä tarvitse kiireessä alkaa perehtyä. Maisaan voi kirjautua ja katsoa, että omat perustiedot ovat ajan tasalla. Omat seurantakäyntini tulevat jatkumaan pitkään, joten Maisa pysyy aktiivisessa käytössä. Uudet toiminnallisuudet tulevat varmasti tutuiksi! Mitä enemmän palvelua käyttää, sitä paremmin siihen tottuu. Itse käyn joka päivä katsomassa, onko tullut esimerkiksi aikataulumuutoksia tai uusia labratuloksia.

Tatu Vehmas haluaa vielä kiittää Suomen hyvää terveydenhuoltoa.

– Olen todella kiitollinen, että sain apua niin nopeasti. Hoidot päästiin aloittamaan todella pikaisella aikataululla, ja nyt (haastatteluhetkellä) niistä on jo puolet käyty läpi. Oli muuten myös eksoottinen kokemus, kun kävin Meilahdessa sähkökatkon aikaan 13.12. Siellä sitten istuimme pimeässä! Kaikenlaisia elämyksiä tämän hoitopolun varrelle on mahtunut, Vehmas hymyilee.

Tatu Vehmas
Tatu Vehmas käyttää Maisa-asiakasportaalia päivittäin.

Tilaa Apotin uutiskirje