Ajankohtaista

Maisa-asiakasportaalin käytettävyyttä on kehitetty yhteistyössä Aalto-yliopiston kanssa

25.6.2020.

Apotti-järjestelmään luodun Maisa-asiakasportaalin käytettävyyttä on kehitetty yhteistyössä Aalto-yliopiston opiskelijoiden kanssa. Noin parikymmentä opiskelijaa on harjoitustyönään tutkinut ja antanut palautetta asiakasportaalista.

Asiakasportaalin käytettävyyden kehittämisessä on huomioitava monta asiaa. Koska Maisa-asiakasportaali haluaa tarjota käyttäjälleen mahdollisimman hyvän käyttökokemuksen, on sen toiminnallisuuksia testattu yhteistyössä Aalto-yliopiston opiskelijoiden kanssa.

Kirjautuminen vain kerran

Maisa.fi käyttää vahvaa tunnistautumista ja Suomi.fi-kirjautumista, kuten muutkin tärkeitä henkilötietoja sisältävät palvelut vero.fi, Kelan Kanta-palvelut ja reseptien uusimispalvelu Omakanta.fi. Maisa-asiakasportaalin sisällä palveluihin tarvitsee kirjautua vain kerran, joten esimerkiksi reseptien uusiminen onnistuu Maisa-portaalin kautta myös Omakannassa kätevästi.

Millainen on hyvä asiakasportaali?

− Hyvä asiakasportaali on selkeä, ymmärrettävä, luotettava ja tarjoaa käyttäjälleen turvallisen käyttäjäkokemuksen, Apotin käytettävyysasiantuntija Petri Mannonen kiteyttää.

Tärkeitä ominaisuuksia ovat myös turvallinen toimintojen peruutusmahdollisuus ja toimintojen sisällöllinen vastaavuus eli esimerkiksi klikkaamalla linkkiä pääsee linkin nimen mukaiseen asiasisältöön.

Millaista palautetta Maisa-asiakasportaali sitten keräsi tutkimuksissa?

− Kehuja saivat hyödylliset toiminnalliset ominaisuudet, jotka on onnistuttu kokoamaan yhteen pakettiin. Kehitettävää koettiin loogisen kokonaisuuden säilyttämisessä, kun sisältömateriaalia on runsaasti, Mannonen kertoo ja jatkaa.

− Maisa-asiakasportaalin käytettävyyden kehitystyö on jatkuvaa. Ulkopuolisen yhteistyötahon kanssa tehty testaus auttaa kehitystä aina eteenpäin.