Apotti-toimistolla kohotetaan nyt malja – Markkinaoikeus hylkäsi kaikilta osin CGI kolmannenkin valituksen

21.3.2016 Tiedote

Apotti-alueen kunnat saavat käyttöönsä maailmanluokan toiminnanohjaus- ja asiakas- ja potilastietojärjestelmän.

CGI Suomi on hankintamenettelyn aikana useaan otteeseen valittanut markkinaoikeuteen Apotti-hankkeen aikana tehdyistä päätöksistä. Viimeisin valitus koski lopullista hankintapäätöstä hankkia asiakas- ja potilastietojärjestelmä yhdysvaltalaiselta Epic Systems Corporationilta. Markkinaoikeus hylkäsi CGI Suomen valituksen. Näin ollen Apotti pääsee jatkumaan seuraavaan vaiheeseen, jossa ensin tehdään lopullinen hankintasopimus Epicin kanssa ja sen jälkeen edetään nopeasti toteutus- ja käyttöönottovaiheeseen.

Valitukset näkyvät hyötyjen saamisen viivästymisessä

– Hienoa, että pääsemme konkreettisesti viemään hanketta eteenpäin. Uskoimme koko ajan siihen, että markkinaoikeus tulee hylkäämään tämänkin perusteettoman valituksen, mutta tokihan valituskierre harmittaa, myöntää Oy Apotti Ab toimitusjohtaja Hannu Välimäki. Viivästykset eivät varsinaisesti ole tuoneet hankkeelle lisäkustannuksia, mutta suurin menetys on muodostunut hyötyjen saamisen viivästymisestä.

Toiminnanmuutoksesta hyötyä niin ammattilaisille kuin potilaille ja asiakkaille

– Pääsemme nyt mukauttamaan Epic-järjestelmää juuri meidän tarpeisiimme sopivaksi. Epic on käytössä maailman parhaissa sairaaloissa ja yhteistyön tuloksena saamme käyttöömme yli 350 käyttäjäorganisaatiossa käytössä olevat parhaat hoitokäytännöt. Epiciä kehitetään jatkuvasti käyttäjäorganisaatioiden toimesta ja Apotti-alueen kunnat saavat käyttöönsä modulaarisen kokonaisuuden. Avoimet rajapinnat mahdollistavat sen, että järjestelmään on helppo yhdistää erilaisia sovelluksia ja mobiiliapplikaatioita, kuvailee Välimäki.

– Yhtenäisen järjestelmän hyödyt ovat runsaat. Modernin asiakas- ja potilastieto- sekä toiminnanohjausjärjestelmän avulla voidaan myös välttää vaaratilanteita ja lääkitysvirheitä sekä ohjata ammattilaisia hyvien hoitosuositusten mukaisesti.  Hoitovirheistä tulee Suomessa huomattava lisälasku. Tähän haluamme Apotti-järjestelmän avulla tuoda muutoksen, Välimäki jatkaa.

Apotti-kunnissa riemuitaan

Apotti-kunnissa ollaan markkinaoikeuden päätökseen äärimmäisen tyytyväisiä. Samoin käyttäjäorganisaatioiden ammattilaiset ovat päätöksestä riemuissaan.

– Pääsemme nyt viemään vuosien ajan tekemäämme arvokasta työtä käytäntöön. Tavoitteenamme on tuoda HUS-alueen kuntien käyttöön järjestelmä, joka tukee ammattilaisten työtä ja mahdollistaa asiakkaille ja potilaille yhä paremman ja laadukkaamman hoidon. Jatkossa palveluita pystytään kohdistamaan niitä eniten tarvitseville ja potilaiden ja asiakkaiden sähköiset itsehoito- ja vaikuttamismahdollisuudet tulevat aivan eri tasolle.

 

Lisätietoja:
Toimitusjohtaja Hannu Välimäki 040 196 6311 tai viestintäjohtaja Johanna Klemetti 040 704 1148

Seuraavan linkin takaa löydätte vastauksia useimmin mediassa esitettyihin kysymyksiin: https://www.apotti.fi/usein-kysytyt-kysymykset/

 

Tilaa Apotin uutiskirje