Apotti Covid-tilanteen tukena jo kolmatta koronavuotta – yhteensä jo yli 2 000 muutosta Apotti-järjestelmään

25.1.2022 Tiedotesote

Koronaviruspandemian epävarmuuden ja arvaamattomuuden keskellä Apotti on tehnyt jo yli pari tuhatta muutosta ja korjausta järjestelmään, tarvittaessa pikaisellakin aikataululla. Apotin avulla myös vuodeosastopaikkoja saatiin lisää, kun Herttoniemen varasairaalan osasto 2 avattiin tammikuussa.

Apotti-järjestelmään on tehty Covid-19-pandemian alettua 1.3.2020 lähtien satoja muutoksia. Pelkästään 18.3.–7.5.2020 muutoksia tuotantoympäristöön tehtiin 375 kappaletta.

Muutoksia on tehty sekä kehitystehtävinä, Covid-palvelupyyntöinä että häiriöiden korjauksina. Yhteensä toimenpiteitä järjestelmään on tehty koronapandemian aikana jo peräti 2 107 kappaletta.

– Kriittisimpinä asioina on ollut tehohoitopaikkojen riittäminen ja niiden laajentaminen tarvittaessa esimerkiksi heräämöpaikoille sekä lääkintälaiteintegraatiot. Toinen iso asia on ollut koronarokotekirjaaminen. Maisa-asiakasportaalin hyötykäyttö on ollut näkyvässä osassa, sillä tieto Apotti-järjestelmää käyttävissä kunnissa (Helsinki, Kauniainen, Kerava ja Vantaa) annetusta koronarokotuksesta löytyy sieltä, kertovat käyttöönottojen projektipäällikkö Johanna Koivistoinen ja Apotin Business Manager Johanna Hyle.

Vuode- ja teho-osastojen laajennuksia sujuvasti – Herttoniemeen varasairaalan osasto 2

Apotti on reagoinut hoitotarpeen kasvuun rakentamalla järjestelmään lisää vuodeosastopaikkoja ja mahdollisuuksia varasairaaloihin. Herttoniemen varasairaalan osasto 2 avattiin vastikään tammikuun 10. päivänä. Se tuo helpotusta lisääntyneeseen vuodeosaston hoitopaikkojen tarpeeseen.

Myös muita hoitopaikkojen lisäyksiä on mietitty Apotissa aktiivisesti. Esimerkiksi kun telttasairaaloita mietittiin Meilahden sairaalan parkkihalliin koronakriisin ollessa akuuteimmillaan vuonna 2020, Apotissa lähdettiin heti työn touhuun.

– Suunnittelimme valmiiksi työnkulut ja aikataulun toteuttamiselle. Tilaa telttasairaalakylässä on 100 vuodepotilaalle ja 60 tehohoitopotilaalle. Mikäli koronatilanne yhtäkkiä pahentuisi merkittävästi, olisi Apotissa valmius telttasairaalaan. Asiakkaan kanssa sovitut työnkulutkin ovat valmiina.

Dialogi asiakkaan suuntaan toiminut hyvin

Apotti on onnistunut täyttämään sen asiakkaiden koronaan liittyvät tarpeet hyvässä aikataulussa.

– Olemme olleet monesti jopa askeleen edellä siitä, mitä asiakas kertoo toivovansa ja pystymme reagoimaan nopeasti pikaisiinkin muutostarpeisiin. Vuoropuhelu sekä Apotin sisällä että asiakkaan suuntaan on toiminut jouhevasti. Ymmärrys tekemisestä on varmasti kasvanut koronan aikana kaikilla osapuolilla, Koivistoinen kuvailee.

Mutta koronan suhteen vain muutos on varmaa. Onko Apotti varautunut, jos omikronin jälkeen tulee taas uusi, arvaamaton muunnos?

– Apotti on varautunut ja dialogi asiakkaiden suuntaan on kunnossa. Jos tilanne muuttuisi äkillisesti, me osaisimme reagoida nopeasti, Hyle ja Koivistoinen summaavat.

Tilaa Apotin uutiskirje