Apotin kouluttajilla on 360 asteen näkymä sote-alalle

4.6.2025 Tiedotekoulutus

Apotin kouluttajat Jussi Jyrä, Satu Baarman ja Kari Matikainen kertovat, miksi heidän työnsä on enemmän kuin pelkkää käyttöliittymäopastusta – ja kuinka palaute on polttoainetta merkityksellisyyden kokemukselle.

Apotti-järjestelmän kouluttajilla on erityinen näkymä sote-alan arkeen ja sen kehitykseen. He eivät ainoastaan opasta järjestelmän käyttöön, vaan rakentavat samalla luottamusta, ratkaisevat arjen pulmia ja saavat itsekin oppia.

Kari Matikainen on työskennellyt aiemmin mielenterveyshoitajana, ja hänelle tulee pian 30 vuotta sote-alalla täyteen. Apotin kouluttajaksi hän siirtyi vuonna 2018 ensimmäisen käyttöönoton aikaan.

– Psykiatriassa näkymä sote-alalle oli kuin avaimenreiästä, mutta Apotissa se on avartunut 360 asteeseen. Työnkuva on laajentunut valtavasti, Kari kertoo.

Myös Jussi Jyrä ja Satu Baarman päätyivät Apotille käytännön työkokemuksen siivittämänä, Jussi vammaispalveluista ja Satu sairaanhoitajan tehtävistä. Työhön heitä veti halu ymmärtää järjestelmän toimintaa syvemmin ja välittää osaaminen eteenpäin.

Kouluttajakolmikon arki koostuu laajasta kurssikirjosta. Koulutettavia riittää lääkäreistä kotihoidon ammattilaisiin ja sosiaalihuollon asumis- ja laitospalveluista erityistyöntekijöihin. Kaikilla on omat painopisteensä, mutta yhteinen tavoite: tukea Apotti-järjestelmän käyttäjiä hyödyntämään järjestelmää mahdollisimman oikein ja tarkoituksenmukaisesti.

Työn merkityksellisyys löytyy kohtaamisista

Kouluttajien puheessa korostuu kohtaamisen arvo. Olipa kyse etäkoulutuksesta tai lähitilanteesta, hetki koulutettavan kanssa voi olla molemminpuolinen oppimiskokemus.

– On mieletön etuoikeus kohdata sote-alan ammattilaisia ja rikastua puolin ja toisin. Ei aina tiedä, kuka koulutuksessa lopulta opettaa ketäkin, Kari pohtii.

– Työn merkityksellisyys syntyy ihmiskohtaamisista. Lähikoulutuksissa pääsee vuorovaikutukseen, näkee osallistujat ja pääsee auttamaan heitä läheltä, täydentää Satu.

Samaa mieltä on Jussi:

– Jokainen kohtaaminen on tärkeä. Kun onnistuu näyttämään Apotin oikeanlaisen käytön ja vastaamaan kysymyksiin, tuntuu, että on voinut helpottaa toisen työtä.

– Emme koulutusta tarjotessamme auta vain koulutukseen osallistuvaa ammattilaista, vaan loppupeleissä myös hänen asiakastaan tai potilastaan. Kun järjestelmä on hallussa, jää enemmän aikaa siihen, mikä on tärkeintä – ihmisen kohtaamiseen, Jussi tiivistää.

Satu Baarman, Jussi Jyrä ja Kari Matikainen Apotin tiloissa. Kuva: Mira Lehikoinen

Palautteesta voimaa ja varmuutta

Koulutettavilta saadut palautteet vaihtelevat lyhyistä kommenteista pitkiin pohdintoihin. Ne jäävät kouluttajien mieleen ja vaikuttavat motivaatioon.

– On hetkiä, jolloin koulutettavan ilme kirkastuu, kuuluu jopa ”jipii” ja tajuaa, että nyt lamppu syttyi. Se tuo iloa pitkäksi aikaa, Kari kuvailee.

– Sain urani alussa palautteen, jossa lääkäri sanoi, että tämä oli paras järjestelmäkoulutus, missä hän on koskaan ollut – Suomessa tai ulkomailla. Se jäi mieleen, Satu muistelee.

Jussille merkityksellistä on nähdä koulutuksen muuttavan asenteita.

– Alussa on usein epäluuloa järjestelmää kohtaan, mutta koulutuksen jälkeen moni sanoo huomanneensa Apotin hyödyt. Se on palkitsevaa.

Asiakasyhteistyö koulutuksen ytimessä

Kouluttajat ovat läheisessä vuorovaikutuksessa Oy Apotti Ab:n asiakasorganisaatioiden omien työntekijöiden kanssa, ei vain organisaatioiden virallisten edustajien.

Koulutusten sisältöjä suunnitellaan yhteistyössä ja kokemuksia hyödynnetään oppimispolkujen kehittämisessä.

– Jos koulutusluokka ei ole aivan täynnä, juttelemme osallistujien kanssa jo ennen koulutusta. Kysymme mitä osataan ja mitä halutaan oppia, kertoo Kari.

– Olin keväällä mukana kotihoidon oppimispolkujen kehittämisessä. Oli hienoa miettiä, mitä uusi Apotti-käyttäjä oikeasti tarvitsee alkuun pääsemiseen, Jussi sanoo.

Vaikka kouluttajat eivät voi suoraan vaikuttaa Apotti-järjestelmän kehitykseen, he toimivat tärkeänä linkkinä käyttäjien ja kehitystyön välillä.

– Saamme paljon hyviä kehitysehdotuksia, mutta ne kulkevat aina eteenpäin sovitun prosessin mukaisesti asiakasorganisaatioidemme kautta, Jussi ja Satu muistuttavat.

Jussi Jyrä valmistelemassa koulutusluokkaa seuraavaa kurssia varten. Kuva: Mira Lehikoinen

Tulevaisuuden koulutukset – kohdennetumpia ja saavutettavampia

Kouluttajat katsovat tulevaan toiveikkaasti. He peräänkuuluttavat tiivistettyjä, kohdennettuja koulutuksia, jotka vastaavat entistäkin tarkemmin Apotti-käyttäjien tarpeisiin.

– Toivon tiiviimpiä, helpommin sulatettavia koulutuksia. Elefantti syödään paloina, Kari kiteyttää.

– Meidän tehtävämme on varmistaa, että koulutuksissa keskitytään olennaiseen eli siihen, mitä käyttäjä oikeasti tarvitsee työnsä tueksi. Kun tärkeimmät asiat sujuvat oikein, koko järjestelmä toimii paremmin, Jussi painottaa.

– Vaikka etäkoulutuksia on lisätty, lähikoulutuksille on edelleen tärkeä paikkansa. Kohtaaminen on arvokasta, Satu sanoo.

Kouluttajien työssä yhdistyy tekninen osaaminen, pedagoginen herkkyys ja inhimillinen vuorovaikutus. Se on monipuolista, vastuullista – ja merkityksellistä.

– Kohdevierailut ja kehityskirit asiakasorganisaatioissa ovat sykähdyttäviä hetkiä. Ne muistuttavat konkreettisesti, miksi teemme tätä työtä – meillä on mahdollisuus tukea asiakasorganisaatioidemme ammattilaisia siinä upeassa työssä, jota he tekevät, Kari päättää.

Mira Lehikoinen

on visuaalisuuteen hurahtanut viestintäasiantuntija, jonka työkalupakissa kulkee fonttien lisäksi huumori. Hän uskoo, että hyvä viestintä saa ajattelemaan, hymyilemään tai pysähtymään edes sekunniksi scrollin keskellä.

Tilaa Apotin uutiskirje