Ajankohtaista

Apotin asiakasportaali kokoaa sote-tietosi ja tekee mobiiliasioinnista mahdollista

16.11.2016.

Apotin asiakas- ja potilasportaali tarjoaa uudenlaisen käyttöliittymän sosiaali- ja terveydenhuollon sähköiseen asiointiin ja omahoitoon valtakunnallisen Omakanta-palvelun rinnalle. Uudessa portaalissa Apotti-alueen kuntalainen pystyy muun muassa täydentämään omia tietojaan, varaamaan vastaanottoaikoja ja kommunikoimaan tietoturvallisesti ammattilaisten kanssa, vaikka kännykällä.

Lisäksi hän pääsee yhdellä kirjautumisella käyttämään monen eri tahon järjestämiä palveluita.

– Apotilla on iso rooli tiedon kokoajana kuntalaisille. Apotti-hanke avaa myös mahtavia mahdollisuuksia suureen toiminnalliseen muutokseen. Sähköisiä palveluita käyttöönotettaessa onkin välttämätöntä muuttaa samanaikaisesti toimintatapoja, jotta hyödyt saadaan realisoitua, kertoo Apotin sähköisten palvelujen kehittämispäällikkö Anna Eskola.

 

Portaalissa asioita voidaan ratkoa jo ennen yhteyttä ammattilaiseen

Apotin asiakasportaalissa kuntalainen pääsee näkemään kokonaisuuden omasta tilastaan ja katsomaan, mitä kaikkea sote-palveluviidakossa on tarjolla juuri hänelle.

– Kuntalaiselle portaalin hyöty näkyy yksinkertaisimmillaan siinä, ettei hänen tarvitse täyttää omaa nimeään kymmeniä kertoja eri paikkoihin. Hänen tietonsa yhdistyvät toisiinsa ja hän saa portaalin kautta opastusta ja muistutuksia vaikkapa ennen silmäleikkaukseen menoa, selittää Eskola.

– Sosiaalipuolella Apotin edut näkyvät asiakkaalle avoimena ja yhdenmukaisena palveluna. Hän pääsee katsomaan verkosta tietoja, joita on aiemmin joutunut kysymään puhelimitse, ja saa oikeuden hoitaa omaisensa asioita, Eskola jatkaa.

Myös ammattilaiset hyötyvät uudistuksesta monin tavoin. Apotissa ammattilaiset voivat esimerkiksi viestiä keskenään sähköisesti.

– Apotin avulla ammattilaiset pääsevät näkemään asiakkaan hoidon ja palveluiden kokonaisuuden – hänellähän voi olla monia suunnitelmia eri pisteissä. Tavoitteena on, että eri alojen suunnitelmista koostetaan yksi kokonaisuus, Eskola sanoo.

 

Apua omahoitoon ja hyvinvoinnin ylläpitoon

Apotin videovastaanotot ja etäseuranta mahdollistavat paikasta riippumattoman hoidon. Asiakasportaalin omien tietojen tallennusalustaan voi liittää esimerkiksi verenpainemittarin, josta mittaustulokset ohjautuvat ammattilaisten nähtäviksi.

Portaali auttaa myös hyvinvoinnin ylläpidossa. Esimerkiksi vapaa-ajan liikuntatiedot saadaan siirrettyä suoraan iPhonesta portaaliin. Eskolan mukaan ennaltaehkäisyssä kaiken A ja O on miettiä, mistä syntyy vaikuttavuutta, tuottavuus- ja asiakaskokemuksen näkökulmaa unohtamatta.

– Harva asiakas noudattaa ohjeita, jos tavoitteet ja keinot niiden toteuttamiseen suunnitellaan hänen puolestaan. Mutta kun tehdään yhdessä suunnitelma, jossa asiakas saa itse määritellä tavoitteet ja keinot, on suurempi todennäköisyys onnistua. Ammattilainen tekee tietenkin arvion kokonaistilanteesta ja tukee asiakasta.

– Laihtumiseen tähtäävä voi valita yhdeksi keinokseen vaikka koiran kanssa ulkoilun, tai työllistymään pyrkivä säännöllisen kirjastossa käymisen, ja näitä sitten tuetaan ammattilaisvoimin, antaa Eskola esimerkkejä.

 

Yhteistyöllä taataan kuntalaisille soveltuvat palvelukokonaisuudet

Apotti tekee yhteistyötä kansallisten hankkeiden, kuten ODA:n ja Virtuaalisairaalan kanssa, joissa myös kehitetään sosiaali- ja terveydenhuollon sähköistä asiointia. Hankkeilla on kaikilla omat painopisteensä. ODA esimerkiksi keskittyy asiointiin, joka tapahtuu ennen kuin henkilö tulee asiakkuuden piiriin. Apotin asiakasportaali on tarkoitettu asiakassuhteessa jo oleville, ja siihen tunnistautuminen edellyttää pankkitunnuksia tai mobiilivarmennetta.

– Sähköinen asiointi on alue, joka kehittyy tällä hetkellä hyvin voimakkaasti monella taholla. Siksi on tärkeää tehdä yhteistyötä, jotta pystytään rakentamaan asiakkaiden tarpeiden mukaisia palvelukokonaisuuksia. Asiakkaalle täytyy syntyä selkeä kuva hänen omista palveluistaan ja nämä tulee rakentaa niin, että asiakas ymmärtää kokonaisuuden helposti, painottaa Eskola.