Rover-mobiilisovellus apuna kotisairaalahoidossa

6.5.2024 Apotti-kokemuksiaRover-mobiilisovellus

Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen kotisairaalassa pilotoitiin maalis-huhtikuun aikana Rover-mobiilisovelluksen käyttöä. Apotti-järjestelmään kuuluva sovellus on aiemmin ollut käytössä laajemmin kotihoidossa ja vuodeosastoilla järjestelmää käyttävillä alueilla. Käytön laajentaminen kotisairaalahoidon puolelle sai alkunsa Apotin asiakasorganisaatioiden tarpeista. Kokemukset pilottikäytöstä olivat hyviä, ja nyt myös Helsingissä sekä HUSin lasten kotisairaaloissa siirrytään Rover-aikaan.

Tähän asti kotisairaalan kirjaukset on yleensä tehty kotikäynnillä paperille tai kannettavalla tietokoneella, mikä on saattanut olla haastavaa esimerkiksi huonojen nettiyhteyksien vuoksi.

Roveria voidaan käyttää tavallisella älypuhelimella, jolloin nettiyhteys on yleensä varmempi kannettavaan tietokoneeseen verrattuna. Tarvittaessa sovellus toimii myös offline-tilassa. Näin kotikäynnin asiat pystytään joka tapauksessa kirjaamaan suoraan sovellukseen, josta ne siirtyvät automaattisesti Apotti-järjestelmään, kunhan laite on taas verkossa. Kukin hoitaja kirjautuu Rover-sovellukseen omilla tunnuksillaan, mikä varmistaa sen tietoturvallisen käytön.

– Aiemmin jos nettiyhteys ei toiminut, vaihtoehtona oli lähinnä kirjata asiat paperille ja siitä manuaalisesti syöttää ne Apotti-järjestelmään, kun pääsi taas toimistolle. Nyt kirjaaminen on aina mahdollista reaaliajassa, mikä on huomattavasti sujuvampaa ja lisää toki myös potilasturvallisuutta, Apotin sovelluskehittäjä Ida Niskanen kuvailee.

– Aikaa ei kulu netin tai laitteiden kanssa säätämiseen, vaan hoitaja pystyy käyttämään ajan potilaan kohtaamiseen, täydentää tuotepäällikkö Laura Aittoniemi.

Yksi erityisen tykätty toiminnallisuus on ollut mahdollisuus tehdä potilaalle uusi ajanvaraus Roverin kautta saman tien.

– Hoitajan on myös mahdollista tarkastella tiettyjä tietoja jo potilaan luona ollessaan. Mikäli potilasta askarruttavat vaikkapa lääkitykseen tai viimeisimpiin laboratoriokokeisiin liittyvät seikat, on niitä mahdollista tarkistaa sovelluksesta. Lisäksi Roverilla on mahdollista tietoturvallisesti ottaa valokuvia esimerkiksi haavasta ja seurata, mihin suuntaan haavan tilanne on kehittynyt, jatkaa pääkouluttaja Aino Tynjälä.

Hoitaja pystyy myös lukemaan Rover-sovelluksesta Maisa-viestejä ja vastaamaan niihin ilman että tarvitsee odottaa pääsyä työpöydän ja tietokoneen ääreen.

Rover-mobiilisovellus mahdollistaa tietojen kirjaamisen myös offline-tilassa, kertovat Laura Aittoniemi, Ida Niskanen ja Aino Tynjälä. Kuva: Henri Salonen

”Saadaanko me pitää tämä?”

Mobiilikirjaaminen on tietoturvallinen ja kätevä ratkaisu liikkuville hoitajille. Tiedot siirtyvät Rover-sovelluksesta suoraan Apotti-järjestelmään, manuaalinen tietojen siirto jää pois ja työaikaa säästyy.

Toimintamallia kokeiltiin keväällä Vantaan ja Keravan hyvinvointialueella, jossa käyttäjinä oli kymmenkunta kotisairaalahoidon parissa työskentelevää hoitajaa. Pilotti onnistui hienosti ja siitä saatiin hyvää palautetta.

– Itselleni on jäänyt erityisesti mieleen pilottikäyttäjien ensimmäinen kysymys: ”Saadaanko me pitää tämä?”, Niskanen hymyilee. – Pilotin hyvien kokemusten siivittämänä on nyt mukava lähteä laajentamaan palvelun käyttöä.

Jatkokehitystä tehdään yhdessä

Kaikki kolme apottilaista kehuvat hyvää ja toimivaa yhteistyötä asiakasorganisaatioiden kanssa.

– Pääsimme marraskuussa 2023 näkemään, miten Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen kotisairaalan käynneillä oikeasti toimitaan. Mukana oli edustajia myös Helsingistä, eli eri toimijat pääsivät vaihtamaan kokemuksia toimintatavoista ja oppimaan hyviä käytäntöjä toisiltaan. Alusta asti ajatuksena oli, että lähdetään kehittämään palvelua yhdessä, Tynjälä kertoo.

Määrittelykokouksiin osallistui asiantuntijoita kaikista kotisairaalan yksiköistä, ja sitä kautta saatiin erityisen hyvä käsitys siitä, millaisia käyttötarpeita kentällä on.

– Hyvien määrittelyjen pohjalta meidän oli helppo lähteä rakentamaan toimivaa kokonaisuutta, sanoo Niskanen. – Kehitystyö jatkuu tästä eteenkin päin yhdessä asiakkaidemme kanssa. Pilotin päätöskokouksessa nousi esiin joitakin kehitysideoita, joita päästään pikkuhiljaa jatkojalostamaan.

– Mobiilikirjaamisen mahdollistaminen on tärkeää ja helpottaa kentällä toimivien hoitajien työtä. On hienoa, että pystymme tälläkin tavoin tuottamaan todellista arvoa asiakkaillemme, Aittoniemi tiivistää.

 

Rover-mobiilisovellus on jo käytössä Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen kotisairaalahoidossa. Toukokuun 6. päivä sovellus tulee käyttöön myös HUSin lasten kotisairaalassa ja Helsingin kotisairaaloissa.

Assi Rinnetmäki

Työskentelee viestintäasiantuntijana keskittyen ensisijaisesti ulkoiseen ja asiakasviestintään. Sote-alan viestintä erityisen lähellä sydäntä.
Innostuu helposti, rakastaa talviuintia, laulamista ja kirjoja.

Tilaa Apotin uutiskirje