Rakennemuutosta rakentamassa

9.12.2015 Blogi

Joulu ja vuodenvaihde lähestyy ja on aika tehdä tiliä taas tämän vuoden tapahtumista.

Vuosi sitten kirjoitin siitä, miten hyvässä ja avoimessa hengessä neuvotteluja on käyty muun muassa tähän tyyliin ”Olen painottanut kaikkien tilaisuuksien aluksi useitakin asioita, mutta kahta erityisesti: ensinnäkin muistuttanut visiostamme yhteisestä terveyden- ja sosiaalihuollon järjestelmästä ja toiseksi korostanut puolin ja toisin mahdollisimman avointa ”debattia”, jossa me voimme oppia tarjoajien kokemuksesta ja toisaalta tarjoajat ymmärtävät meidän vaatimuksemme ja toimintaympäristömme. Bunkkereihin kaivautumiseen ei ole aikaa, että saamme hankkeen aikataulussa eteenpäin.”

Ilmeisesti blogejani ei aktiivisesti lueta, sillä tuon kirjoituksen jälkeen tämän vuoden aikana olemme saaneet kolme valitusta Markkinaoikeuteen ja yhden korkeimpaan hallinto-oikeuteen. Toisin sanoen bunkkereihin on jossain määrin alettu kaikesta huolimatta kaivautua. Tämä muistuttaa minua myös siitä, että olen itse saanut palautetta matkan varrella lähinnä liiallisesta etunojasta: minulla on kuitenkin sisäsyntyinen palava halu saada asioita aikaiseksi – ja mieluummin ennemmin kuin myöhemmin.

Valitettavasti nuo valitukset ja niihin liittyvät kirjoitukset ja viestintä ovatkin olleet päällimmäisinä julkisuudessa koko vuoden ajan. On kirjoiteltu niin somessa, yleisönosastoilla kuin lehtien palstoillakin. Olemme olleet hankinnan ajan aika passiivisia vastailemaan näihin missään muodossa, koska näkemyksemme mukaan valitukset ratkotaan suomalaisen oikeuskäytännön mukaan oikeusasteissa – ei lehtien palstoilla tai somessa. Tässä on nyt kuitenkin lukijoita hyvä muistuttaa siitä, että kaikki tähän asti päätöksen saaneet valitukset (neljä kappaletta) on joko ratkaistu hyväksemme tai jätetty tutkimatta.

Oma uskoni päätöksenteon rationaalisuuteen on ollut kaiken keskellä kuitenkin hyvin vankkumaton – eikä turhaan. Uskon että jälkeenpäin kun katsotaan prosessia taaksepäin niin hankintayksiköiden (Helsinki, Vantaa, HUS, Kirkkonummi ja Kauniainen) valitsema malli ohjausryhmätyöskentelyyn, jossa päätöksiä tehdään yksimielisesti, on ollut aivan oikea. Niistä päätösesityksistä on ollut hyvä ponnistaa sitten myös poliittiseen päätöksentekoon prosessin eri vaiheissa. Reilun kahden vuoden ajan todella monesta asiasta on jouduttu etsimään konsensus mukana olevien kuntien ja HUS:n erilaisten mallien välillä – ja poikkeuksetta se on löydetty. Joskus lyhyemmän ja joskus pidemmän kaavan mukaan. Tämä antaa minusta erinomaiset edellytykset myös ensinnäkin tulevalle toimintamallien yhtenäistämiselle, jota toteutus- ja käyttöönottovaiheessa tullaan tarvitsemaan että myöhemmin mahdollisen uuden sote itsehallintoalueen toimintojen kehittämiselle ja yhtenäistämiselle. Kaiken tämän on mahdollistanut myös selkeästi kuvattu visio ja hankintastrategia, johon pitkässä hankkeessa on hyvä isoja päätöksiä tehdessä nojata – muuten joudutaan helposti tilanteeseen että poukkoillaan ensimmäisten vastaan käymisten tullessa sinne tänne ja unohdetaan iso kuva.

Helsingin, HUS:n, Vantaan, Kirkkonummen ja Kauniaisten omistama Oy Apotti Ab on perustettu heinäkuussa ja toiminta yhtiön lukuun on pikkuhiljaa alkamassa. Samalla Helsingin organisaatiossa ollut Apotti-hanke lakkaa sellaisenaan olemasta ja yhtiö vastaa jatkossa hankkeen eteenpäin viemisestä omistajiensa – ja tietenkin asiakkaidensa – ohjauksessa.

Apotti on toiminnan muutoshanke. Pyrimme myös viestinnässä tätä jatkossa korostamaan entistä enemmän. Muutenkin tulemme viestintään, erilaisiin kanaviin ja erilaisiin viesteihin kohderyhmistä riippuen, panostamaan entistä enemmän. Myös sivumme tulevat uudistumaan nykyaikaisemmiksi ja paremmin eri kohderyhmiä palveleviksi heti uuden vuoden jälkeen.

Nyt panostamme hankkeessa työn siihen, että olemme keväällä lumien sulettua heti mahdollisimman valmiina lähtemään toteutusvaiheeseen. Pyrimme saattamaan sisäisen rekrytointivaiheen loppuun niin, että henkilöt tulevat valittua tarvittaviin eri rooleihin ja ovat sitten valmiudessa heti kun päätös markkinaoikeudesta saadaan. Yhteistyötä kuntien ja HUS:n kanssa tiivistetään edelleen niin että emme ole lähtökuopissa kun START laukaus pamahtaa. Erittäin valitettavaa on kuitenkin se, että ensimmäinen käyttöönotto väistämättä siirtyy sen noin puoli vuotta koska järjestelmän käyttöönottoon liittyvää työtä (kääntämistä, mukauttamista, yksityiskohtaista hankesuunnittelua jne.) valitun toimittajan kanssa ei voida aloittaa ennen markkinaoikeuden päätöstä.

Jos ja kun Apotista herää kysymyksiä, niin hakeutukaa ensimmäisenä 2018.apotti.brbr.ninja -sivuillemme. Sieltä löytyy jatkuvasti päivittyvää ajankohtaista tietoa hankkeesta ja sen etenemisestä. Näin vältytään turhilta väärinkäsityksiltä, jollainen viimeksi viime viikolla syntyi kun somessa levisi juttu siitä, että suomalaisten asiakas- ja potilastiedot siirtyvät USAhan. Sivujemme kautta löytää myös yhteyshenkilön jolta voi tarvittaessa kysyä lisää. Vastaamme mielellämme kaikkiin esille nouseviin kysymyksiin ja pyrimme tapaamaan eri sidosryhmiä jos asiat vaativat laajempaa käsittelyä.

Haluamme myös olla aktiivisesti luomassa ekosysteemiä, joka mahdollistaa suomalaisten yritysten lähteä kehittämään uusia innovatiivisia sovelluksia (tai kiinnittämään jo luotuja sellaisia) osaksi Apotti asiakas- ja potilastietojärjestelmän kokonaisuutta.

Kaiken kaikkiaan vuoden 2015 osalta jään hyvin luottavaiselle ja positiiviselle mielelle: uskon että ensi vuonna tähän aikaan meillä on intoa piukassa oleva hanketoimiston väki tekemässä toteutusta ja pystymme myös näyttämään ensimmäisiä konkreettisia tuloksia tuleville käyttäjillemme vaikka tuotantokäytön alkua joudummekin vielä odottelemaan.

Sitä ennen palaamme asiaan kuitenkin vielä useamman kerran!

Rauhallista Joulun odotusta ja Erinomaista Uutta Vuotta 2016.
 

Hannu Välimäki
Toimitusjohtaja
Oy Apotti Ab

 

Tilaa Apotin uutiskirje