Käyttöönottovaihe 2018-2021

Apotti-järjestelmän ensimmäinen käyttöönotto tapahtui 10.11.2018 HUSin Peijaksen sairaalassa. Apotti-järjestelmä on nyt käytössä HUS Peijaksen, Hyvinkään, Länsi-Uudenmaan, Lohjan ja Porvoon sairaanhoitoalueilla ja HYKS-sairaanhoitoalueella Jorvin sairaalassa sekä Naistentautien ja synnytysten ja Psykiatrian tulosyksiköissä.

Vantaalla Apotti-järjestelmää käyttävät vammaispalvelut, päihdepalvelut, asunnottomien asumispalvelut, suun terveydenhuolto, työllisyyspalvelut, maahanmuuttajapalvelujen Uusiniityntien asumisyksikkö ja osa perheoikeudellisista asioista (olosuhdeselvitykset ja tapaamispaikkatoiminta). Apotti-järjestelmä on myös käytössä Vantaalla suurimmassa osassa terveys- ja perhepalveluita sekä vanhuspalveluissa.

Apotin seuraavat käyttöönotot jatkuvat vaiheistetusti HUSissa sekä Helsingissä, Kauniaisissa, Keravalla, Kirkkonummella, ja Tuusulassa vuosien 2020–2021 aikana.

Apotti-järjestelmän toukokuulle 2020 suunniteltua käyttöönottoa HUSissa lykätään korona-viruspandemian vuoksi. HUSin seuraava Apotti-järjestelmän käyttöönotto on 31.10.2020.

Tämän hetkisen tiedon mukaan Helsinki, Kirkkonummi, Kauniainen, Kerava ja Tuusula sekä HUS diagnostiikan kuvantamistoiminnot ottavat Apotti-järjestelmän käyttöön keväällä 2021.

Tämän hetkisen arvion mukaan Apotti-järjestelmällä on käytttöönottojen jälkeen yhteensä noin 47 000 käyttäjää.

Käyttöönottovaiheeseen kuuluu tärkeänä osana käyttäjien koulutus sekä vanhan asiakas- ja potilastiedon siirtäminen Apotti-järjestelmään. Koulutuksessa keskitytään sujuvan käytön oppimisen lisäksi toiminnan muutoksen edellyttämiin järjestelmän käyttötapoihin ja toimintamalleihin. Uusia käyttötapoja ja toimintamalleja ovat esimerkiksi Apotti-järjestelmän rakenteinen kirjaaminen, sähköisen asioinnin toimintamallit ja toiminnan ohjauksen elementit. Niiden toteutumista johdetaan ja seurataan käyttöönoton jälkeen.

Järjestelmän jatkuva kehittäminen, muokkaus ja optimointi jatkuvat käyttöönottojen jälkeen.