Käyttäjien joukkovoimaa

27.9.2016 Blogi

Pääsin ensimmäistä kertaa todellisena ”käyttäjänä” osallistumaan keväällä valituksi tulleen järjestelmätoimittajamme Epicin käyttäjäpäiville. Epicin käyttäjäorganisaatioiden määrä on noussut melkein 400:aan ja käyttäjäpäivien osallistujamäärä lähes 20 000:een, joten tilaisuus on paisunut sen mukaisesti.

Käyttäjäpäivät pidettiin Veronassa, Wisconsinin osavaltiossa USA:ssa, jossa Epicin päämaja ja leijonan osa toiminnasta sijaitsevat. Omat tilat antavat mahtavat puitteet seminaaripaikaksi, koska tilaa siellä riittää: kampuksella on rakennuksia yli 20 ja suurimpaan auditorioon mahtuu kerrallaan jopa 15 000 ihmistä. Kolmen päivän aikana eri seminaariluentojen ja tapaamisten välillä kulkiessa ei tullut missään vaiheessa ruuhkan tai ahtauden tuntua.

 

Epicin työntekijät olivat innolla mukana tapahtumajärjestelyissä

Epicin oma väki osallistui päivien järjestelyihin liikenteenohjauksesta seminaariohjelman elokuvamaisen juonen käsikirjoitukseen ja ”näyttelijäsuorituksiin” asti. Apotista osallistuneille ryhmille oli valittu jokaiselle oma paikallinen Epic-työntekijänsä oppaaksi ja tutoriksi koko seminaarin ajaksi. Tilaisuudessa huokui erinomaisen vahva yhteisöllisyys ja asiakkaat solahtivat sujuvasti osaksi tätä kokonaisuutta.

Kampuksella aisti myös erittäin vahvasti sen, miten ylpeitä kaikki Epicin työntekijät ovat edustamastaan yrityksestä. Epicin viimeisen päälle tarkoitukseensa suunnitellut tilat kertoivat siitä, että innovaatioille ja uusien ajatuksien toteuttamiselle annetaan tilaa.

 

Apotti oli vahvasti esillä läpi käyttäjäpäivien

Apotin visio maailman ensimmäisestä sosiaali- ja terveydenhuollon yhdistävästä tietojärjestelmästä tuli hyvin esille jo tiistain päätilaisuudessa. Epicin perustaja Judy Faulkner otti omassa puheenvuorossaan esiin Apotin ja Epicin kakkosmies Carl Dvorak jatkoi samasta aiheesta. Keskiviikkona mentiin astetta syvemmälle, kun sosiaalihuollon toiminnallisuuksista keskusteltiin useissa tähän tarkoitukseen perustetuissa sessioissa – ensimmäistä kertaa käyttäjäpäivien historiassa.

Itse pääsin kertomaan CEO-ryhmässä tilaisuuteen osallistuneille toimitusjohtajille vielä tarkemmin siitä, miksi ja miten päädyimme yhdistämään nämä kaksi tyypillisesti aika erillään olevaa toimintaa. Yhteisten asiakas- ja potilastietojen hyödyt herättivät paljon mielenkiintoa. Agendalla oli myös tapamme organisoitua ja käyttää Epic-järjestelmän mukautettavuutta hyväksemme, kun konfiguroimme sosiaalihuollon palvelutehtäviä ja prosesseja. Kaikissa näissä tilaisuuksissa meitä apottilaisia ilahdutti erityisesti se, miten paljon kiinnostusta ja keskustelua Apotti-aihe nostatti yleisössä!

 

Vähän ymmärrystä taustalla vallitsevasta kehitysvoimasta

Laajan asiakas- ja potilastietojärjestelmän monimutkaisuutta ja -muotoisuutta on vaikea havainnollistaa. Tiedetään, että se vaatii kymmeniä miljoonia rivejä sovelluskoodia tai että sen tietorakenteeseen kuuluu kymmeniä tuhansia tietoelementtejä. Käyttäjäpäivillä asiasta sai jonkinlaisen aavistuksen, kun istui kolme tuntia ylemmälle johdolle tarkoituksessa tilaisuudessa, jossa esiteltiin 10 minuutin napakoissa pätkissä seuraavaan versioon tulevia ominaisuuksia – siis pelkästään ylätasolla menemättä ollenkaan yksityiskohtiin.

Järjestelmä uudistuu, laajenee, käytettävyys paranee, uusia markkinoille tulleita laitteita ja teknologioita tuetaan, tutkimusta tuetaan yhä paremmin, erilaisia asiakkaiden tekemiä ja yhteisölle julkaistuja hoitoprotokollia syntyy satamäärin. Lisäksi opetusvideoita ja koulutusmateriaalia tehdään koko ajan lisää, samoin kuin todennettuja tutkimustuloksia siitä, miten Epiciä käyttämällä ja organisaation toimintatapoja muuttamalla parannetaan potilasturvallisuutta, tehokkuutta ja asiakaslähtöisyyttä, joitakin etuja mainitakseni. Hyvin vaikuttavaa.

 

”Best practiseja” muilta käyttäjäorganisaatioilta aamusta iltaan

Olen osallistunut satoihin eri seminaaareihin, joista useat ovat olleet erinomaisesti järjestettyjä. Epicin käyttäjäpäivät kokeneena tämä tilaisuus on helppo nostaa kärkipaikalle: niin paljon uutta tietoa, erinomaisia uusia kontakteja ja oivalluksia, mutta ennen kaikkea sosiaali- ja terveydenhuollon kehittämiseen liittyviä keskusteluja ja sparrausta!

Olen erittäin tyytyväinen siitä, että Apotti ja Suomi kaiken kaikkiaan tulivat vahvasti esille taas tuhansille ja tuhansille sosiaali- ja terveydenhuollon päättäjille ympäri maailman. Yksi yrityksemme keskeisistä arvoista on olla uudisraivaaja. Matkan jälkitunnelmissa tuntuu siitä, että olemme taas kerran toimineet arvojemme mukaisesti.

Apotissa todella tehdään rakennemuutosta – ei vain puhuta siitä!

 

Hannu Välimäki
Toimitusjohtaja
Oy Apotti Ab

 

Tilaa Apotin uutiskirje