Human Services vai sosiaalihuolto?

26.10.2016 Blogi

Osallistuin Health and Human Services Summittiin (HHSSummit) Harvardin yliopistolla Cambridgessa toissa viikonloppuna. USA:ssa puhutaan ”Human Services” -palveluista, kun meillä Suomessa käytetään termiä ”sosiaalihuolto”. Itse kyllä tykästyin tähän ”Human Services” -termiin, joka ainakin englanninkielisenä kuulostaa paljon ihmisläheisemmältä kuin ”social care” tai sosiaalihuolto.

Seminaari oli yleisluonteeltaan nimensä mukainen: hyvin asiakas- ja palvelulähtöinen. Pääosa case-esimerkeistä, kuten tehdyistä prosessiparannuksista ja mittaustuloksista, liittyi suoraan asiakkaaseen tai ihmiseen: nuoriin, vanhuksiin, perheisiin, asunnottomiin. Merkillepantavaa oli myös koko yleisön osallistuminen ja kiinnostus ihan jokaista käsiteltyä aihetta kohtaan.

 

Kaksi avainsanaa: ekosysteemi ja siiloutuminen

Seuraavat avainsanat toistuivat kerta toisensa jälkeen eri yhteyksissä: ekosysteemi ja siiloutuminen.

Ekosysteemillä ei tarkoitettu näissä yhteyksissä Apotinkin ympärille rakennettavaa ekosysteemiä, jossa eri järjestelmätoimittajat voivat omilla ratkaisuillaan liittyä Apotti-järjestelmään avoimien rajapintojen avulla. Tässä yhteydessä ekosysteemillä viitattiin sosiaalihuollon, terveydenhuollon ja muiden tahojen yhteisiin ponnistuksiin paremman ja tehokkaamman palvelun varmistamiseksi kansalaisille – esimerkiksi sosiaalihuollon, terveydenhuollon ja poliisin yhteistyöhön, jonka ansiosta yhteisöstä tulee turvallisempi ja siellä kasvavat lapset selviävät suuremmalla todennäköisyydellä. Tällä yhteistyöllä, jota myös kutsutaan ekosysteemin rakentamiseksi, halutaan siis puuttua ongelmien juurisyihin pitkällä tähtäimellä.

Siiloutuminen liittyy edelliseen: asioita tehdään ja palveluita kehitetään siiloissa, joissa kokonaisuutta ei aina toteuteta asiakkaan kannalta parhaalla mahdollisella tavalla. Terveydenhuolto kohdistaa toimet terveyteen, sosiaalihuolto muuhun hyvinvointiin ja poliisi vaikkapa turvallisuuteen. Yleensä näitä lisäksi tehdään aika reaktiivisesti. Tässä yhteydessä puhuttiin hyvin paljon myös tietojärjestelmistä ja niiden tarjoamista mahdollisuuksista. Joissain USA:n osavaltioissa tai maakunnissa näitä ongelmia olikin jo lähdetty ratkomaan.

 

Apotti herätti jälleen suurta mielenkiintoa

Ensimmäisten päivien teemojen luonnolliseksi jatkeeksi osui erinomaisesti oma esitykseni Apotista. Koska kaikkiin kysymyksiin ei ehditty esityksen jälkeen vastata, jatkoin mielenkiintoisia keskusteluja muiden osallistujien kanssa aina seminaarin tauoilla. Meidän ratkaisuamme sosiaali- ja terveydenhuollon yhteisestä ratkaisusta ja sen kehittymistä seurataan varmasti suurella mielenkiinnolla paitsi Suomessa myös laajasti maailmalla.

Haluan vielä lopuksi nostaa esiin yhden huomion. En tiedä Uberin markkinaosuutta Bostonin liikenteessä, mutta sellainen vaikutelma jäi, että ilman ladattua Uber-sovellusta ei liikkuminen enää kovin joustavasti USA:ssa onnistu. Kokemus oli pelkästään positiivinen: parhaimmillaan auto oli kohdallani kadunvarressa 30 sekunnin kuluttua tilauksesta ja matkat sujuivat vaivatta. Erityisen miellyttävää suomalaiselle tippikulttuuriin tottumattomalle oli se, että rahaa, luotokorttia tai muutakaan maksuvälinettä ei tarvinnut missään vaiheessa käsitellä.

Eläköön digitalisaatio ja sen tuomat parannukset palveluun!

 

Hannu Välimäki
Toimitusjohtaja
Oy Apotti Ab

 

Tilaa Apotin uutiskirje